Antropologia doświadczeń granicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-ADG-qDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia doświadczeń granicznych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Demos i polis" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na specyfice etnograficznych/społecznych badań nad zjawiskami, praktykami i grupami marginalnymi, nienormatywnymi, subkulturowymi, znajdującymi się w skrajnych uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych, egzystencjalnych, prawnych. Eksploracja tego rodzaju obszarów często oznacza sytuacje badawcze, wymagające stosowania metod wykraczających poza ramy konwencjonalnych ujęć. Stawia też badaczy wobec konieczności określenia granic własnego zaangażowania, postawy wobec uwarunkowań niejednoznacznych z etycznego punktu widzenia, sytuacji konfliktu, relacji dominacji lub przemocy, cierpienia, prawnej nielegalności, w warunkach emocjonalnego, poznawczego lub fizycznego zagrożenia. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na specyfice etnograficznych/społecznych badań nad zjawiskami, praktykami i grupami marginalnymi, nienormatywnymi, subkulturowymi, znajdującymi się w skrajnych uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych, egzystencjalnych, prawnych. Eksploracja tego rodzaju obszarów często oznacza sytuacje badawcze, wymagające stosowania metod wykraczających poza ramy konwencjonalnych ujęć. Stawia też badaczy wobec konieczności określenia granic własnego zaangażowania, postawy wobec uwarunkowań niejednoznacznych z etycznego punktu widzenia, sytuacji konfliktu, relacji dominacji lub przemocy, cierpienia, prawnej nielegalności, w warunkach emocjonalnego, poznawczego lub fizycznego zagrożenia. Duża część analizowanych w trakcie zajęć problemów bywa umiejscawiana na pograniczu antropologii społecznej, socjologii i innych nauk społecznych, ale też min. kryminologii, psychiatrii, ekonomii, etc. Omawiane teksty są częściowo propozycjami podejścia interdyscyplinarnego, choć jedną z najważniejszych ich wspólnych cech jest posługiwanie się przez autorów metodami badawczymi pokrewnymi etnografii. Umożliwia to refleksję nad różnorodnymi wymiarami (od etycznego po prawny) uwikłania autorów jako nieusuwalną częścią procesu badawczego. Z perspektywy teoretycznej zajęcia będą skoncentrowane na tych aspektach kultury, praktykach społecznych, doświadczeniach i relacjach, które wymagają ujęcia wieloaspektowego, wykraczającego poza ustalone tradycje teoretyczne. Ważne będą rozważania nad granicami sprawczości i podporządkowania jednostki oraz antropologicznie rozumianą postawą zaangażowania. Na ile jednostki i grupy działają w zdeterminowanych schematach poznawczych, normatywnych, jak skonstruowane są relacje władzy i dominacji. Czy i jak definiują podatność i zmienność społecznych, ekonomicznych i politycznych reguł i uwarunkowań, ich niejednoznaczność oraz powiązanie ze statusem ekonomicznym, klasowym czy genderowym. Własne uwikłanie oraz wynikające z tego konflikty, zagrożenia i sprzeczności. Jakie wypracowują strategie oporu - i jak nauki społeczne mogą je badać. Celem ćwiczeń jest także pomoc w doprecyzowaniu tematów zainteresowań, lepszym sformułowaniu pytań badawczych, poszukiwaniu dostępnej literatury, pojęć analitycznych i koncepcji teoretycznych możliwych do zastosowania w przygotowywanych przez uczestników pracach (np. esejach, pracach licencjackich), których problematyka - choćby pośrednio - koresponduje z tematyką zajęć. |
Literatura: |
Biehl J. 2013 Vita: Life in a Zone of Social Abandonment, Berkeley. Davis J. 1992 The Anthropology of Suffering, "Journal of Refugee Studies", Vol. 5., No. 2, s. 149-159. Declerc P. 2004 Rozbitkowie: rzecz o paryskich kloszardach, Warszawa. Ferrell J., Hamm M. S. 1998 True confessions. Crime, deviance and field research, [w:] Ethnography at the Edge, Boston, s. 2-19. Goode E., Ben-Yehuda N. 2009 Moral Panics. The Social Construction of Deviance, Oxford, s. 51-73, 129-141. Hopper C. B., Moore J. 1994 Women in Outlaw Motorcycle Gangs, [w:] Constructions of Deviance. Social Power, Context and Interaction, P.A. Adler, P. Adler (eds.), Belmont, s. 389-400. Jacobs Bruce A. 1998 Researching Crack Dealers. Dilemmas and Contradictions, [w:] Ethnography at the Edge, Boston, s. 160-177. Kovats-Bernat J.Ch. 2002 Negotiating Dangerous Fields: Pragmatic Strategies for Fieldwork amid Violence and Terror, "American Anthropologist", Vol. 104( 1), s. 208-222. Ortner S. B. 2015 Opór i problem etnograficznej odmowy, [w:] Opór i dominacja. Antologia tekstów, A. Pesieka, K. Zielińska (red.), Kraków, s. 159-180. Pawluczuk W. 1999 Wierszalin. Reportaż o końcu świata, Białystok. Turnbull C. M. 1980 Ikowie, ludzie gór, Warszawa. Wacquant L. 2007 Zero tolerancji dla ubogich, [w:] A. Domosławski, 17 dialogów o ciemnych stronach Imperium Wolności, Warszawa, s. 207-224; „Gazeta Wyborcza”, nr 269, 2006, s. 18. 2008 Urban Outcasts. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Cambridge. Whyte W.F. 1993 Street Corner Society. The Social Structure of an Italian Slum, Chicago-London, s. xv-xx, 3-51. Dodatkowo: projekcja i dyskusja nad filmem dokumentalnym „Arizona". |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć, W zakresie wiedzy, student zna i rozumie (K_W02, K_W04, K_W07): - podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze - zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych - najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych W zakresie umiejętności, Student potrafi (K_U01, K_U04, K_U05): - selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych - sformułować problem badawczy - rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności W zakresie kompetencji społecznych, Student jest gotów (K_K03, K_K04, K_K07 ): - do poznawania nowych metod badawczych - ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań - przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie: - zaliczenie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ok. połowy zajęć (odpowiedź na związane z omawianym tekstem, znane wcześniej studentom pytania): 80 % - aktywny udział w zajęciach, dyskusja nad tekstami: 20 % Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Perzanowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Perzanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.