Dialog, dyskurs, komunikacja w świetle współczesnych nurtów filozoficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-DDK-QSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialog, dyskurs, komunikacja w świetle współczesnych nurtów filozoficznych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do społecznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kompetencje właściwe dla studentów kierunków humanistycznych lub (i) społecznych. Na zajęcia zaproszeni są studenci, którzy mają zainteresowania filozoficzne oraz społeczno-polityczne. |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone rekonstrukcji i interpretacji filozoficznego znaczenia dialogu w myśli europejskiej. Wydobędziemy najbardziej inspirujące wątki, począwszy od koncepcji hermeneutycznych i komunikacyjnych (Gadamer, Habermas), zakotwiczonych w greckim antyku (Heraklit, Sokrates, Platon), poprzez dialog inspirowany judaizmem i egzystencjalizmem w filozofii Rosenzweiga i Bubera, a także poprzedników i inspiratorów filozofii dialogu: Feuerbacha, Cohena, po koncepcję więzi międzyludzkiej Levinasa. Pojęcie dyskursu naświetlimy jako współczesną postać rozmowy, która ma walor upodmiotawiania człowieka jako jednostki i jednocześnie sytuuje tego człowieka społecznie oraz politycznie. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawienie filozoficznego fundamentu problematyki dialogu (1) jako rozmowy, w tym rozmowy interpretacyjnej, (2) jako dyskursu argumentacyjnego oraz (3) jako relacji międzyludzkiej. Współczesne filozoficzne koncepcje hermeneutyczne i komunikacyjne poniekąd kontynuują rozumienie dialogu jako rozmowy wypracowane w starożytności. Spróbujemy się przyjrzeć treści i formie starożytnego dialogu i jego aktualnemu intelektualnemu znaczeniu. Będzie nas interesował dialog jako forma myślenia i sposób na poznanie rzeczywistości. Prześwietlimy te wątki hermeneutyki Gadamerowskiej, które podkreślają uprzedniość pytania w stosunku do odpowiedzi oraz jego otwartość. Poddamy analizie koncepcję komunikacji społecznej J. Habermasa. Spróbujemy zbliżyć się do czułej materii dzieł Levinasa, zwracając szczególną uwagę na etyczne rozumienie więzi międzyludzkiej i pojawiającą się w związku z tym kategorię Innego. Odpowiemy również na pytania o to, jakie są warunki dialogu i kiedy dialog żadną miarą nie może się rozwinąć. Ta precyzja w określaniu kryteriów dialogu jest nam potrzebna, ponieważ współcześnie, zwłaszcza w sferze społeczno-politycznej, termin ten jest nadużywany i wypaczany. Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby odkryć głębsze, znaczenie dialogu zarówno jako formy poszukiwania porozumienia, jak i treści odsłaniającej istotny aspekt człowieczeństwa. |
Literatura: |
BubB Buber, M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych [I and Thou. A Selection of Philosophical Writings], tłum. J. Doktór, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1992. Cohen, H., Reason and Hope. Selections from the Jewish Writings, trans. by E. Jospe, Norton & Company, New York 1971. Gadamer, H.-G. Język i rozumienie, tłum. P. Dehnel, B. Sierocka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003. Habe Habermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna [Rationality of Action versus Social Rationality] tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015. HaberHabermas, J., Teoria działania komunikacyjnego [The Theory of Communicative Action], vol. 2, Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego [Contributions to the Critique of Functional Reason], tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. Levin Levinas, E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności [Totality and Infinity. An essay on Externality], tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Plato Platon, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa1984. |
Efekty uczenia się: |
Prowadząca zakłada, że po semestralnej pracy student: a) zna specjalistyczną terminologię właściwą dla współczesnej hermeneutyki, teorii dyskursu i rozumie jej rolę b) posiada zdecydowanie większe umiejętności praktyczne, w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury. Rozpoznaje w ich świetle podstawowe problemy i zjawiska współczesności, w tym zwłaszcza problemy społeczno-polityczne w perspektywie szeroko pojętej kultury. Potrafi samodzielnie formułować problem badawczy i znaleźć instrumenty pracy nad nim. c) rozwija kompetencje społeczne, w szczególności zdolność krytycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności we wspólnie z innymi dzielonym procesie międzyludzkiego porozumienia i obrony wartości humanistycznych. Jest zdolny do wrażliwego rozpoznawania problemów współczesności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej choroby możliwe zaliczenie po indywidualnych uzgodnieniach. Praca pisemna. Zaliczenie na ocenę (30% udział w dyskusji, 70% esej) Poprawka: możliwe przygotowanie eseju w terminie poprawkowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rossmanith | |
Prowadzący grup: | Anna Rossmanith | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.