Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Evolution of Homo Sapiens

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-EHS-QPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: The Evolution of Homo Sapiens
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr
Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Students with a good command of English (B2 or better) are welcome to enrol.

This course is intended for students willing to challenge traditional ways of thinking about the difference between humans and other animals. Since the course offers a bulk of selected readings, students must be prepared to find time for self-study.


Skrócony opis:

This class will explore the evidence for the evolution of our species since we last shared a common ancestor with our fellow great apes.

Pełny opis:

The class will explore the evidence for the evolution of our species since we last shared a common ancestor with our fellow great apes. We will examine the history of the science of human evolution, from Darwin’s early hints that Africa was our homeland to the discovery of Neanderthals in 19th century Germany. We will discuss the ‘Piltdown Man’ fraud and the discovery of Australopithecus afarensis (‘Lucy’) and more recent fossils such as Homo naledi, Homo floresiensis (the ‘Hobbits’ of Indonesia) and Sahelanthropus tschadensis, focusing on controversies and differences in interpretations. Our overall focus will be on reconstructing the lifestyles of our extinct relatives. We will deal with the following questions: 1. What led one species of African great ape to differentiate from its cousins, become bipedal and eventually spread across the world? 2. Why is the genus Homo today limited to one species when in the past we shared the world with multiple hominin species? 3. When and why did early humans leave Africa? What routes did they then take to populate the world? What happened when they met other hominin species? 5. How did cumulative cultural evolution lead humans to invent fire, embark on the ‘Great Leap Forward’, then create agriculture, the industrial revolution and beyond?

Literatura:

Boehm, Christophe. 1999. Hierarchy in the Forest: The Evolution of Egalitarian Behavior.

Diamond, Jared. 1997. Guns, Germs and Steel: The Fates of Human Societies.

Johanson, Donald & Edey, Maitland. 1981. Lucy: The Beginnings of Humankind

Pääbo, Svante. 2014. Neanderthal Man: In Search of Lost Genomes.

Stringer, Chris. 2012. Lone Survivor: How We Came to Be the Only Humans on Earth.

Wrangham, Richard. 2010. Catching Fire: How Cooking Made Us Human.

Efekty uczenia się:

After completing this class, students should be able to:

1. Critically analyze the competing theories of human evolution.

2. Achieve a basic knowledge of the relationship of modern humans with other great apes, as well as with our fossil relatives, the bipedal hominins.

3. Achieve a basic knowledge of the fossil pre-human discoveries over the past 200 years, and how each expanded our knowledge of human prehistory.

4. Achieve a basic understanding of when and how the different human groups populated the world.

5. Understand how cumulative culture led to the rapid-fire evolution of our species, particularly over the past 100,000 years.

6. We will investigate the hypothesis that egalitarianism is a key feature of humans compared to other great apes, which has been overturned following the agricultural revolution but remains a key component of human nature.

Metody i kryteria oceniania:

1-2 quizzes, 1 exam, plus one research paper on a particular topic

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Thurston Hicks
Prowadzący grup: Thurston Hicks
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)