Indywidualność i wspólnota. Poszukiwania i dylematy tożsamościowe w prozie Hermanna Hessego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-IW-qHT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.202
|
Nazwa przedmiotu: | Indywidualność i wspólnota. Poszukiwania i dylematy tożsamościowe w prozie Hermanna Hessego |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego"Historie-dyskursy-tożsamości" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność dokładnego, wnikliwego czytania tekstu ( close reading), gotowość do analizy i dyskusji. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, „kultowe” utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. W opinii Tomasza Manna jego twórczość należy do „szczytowych i najczystszych dokonań naszej epoki”. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości indywidualności i wspólnoty. |
Pełny opis: |
Przedmiotem lektury i namysłu staną się najważniejsze, kultowe utwory prozatorskie Hermanna Hessego, zwłaszcza zaproponowane w nich konstrukcje tożsamościowe bohaterów. Wnikliwa lektura tekstu literackiego będzie punktem wyjścia do dyskusji o ich aktualności i przydatności we współczesnych nurtach myślenia o twórczej indywidualności, modelach wspólnoty, stosunku/wartości/ambiwalencji indywidualności i wspólnoty. Pod kołami: indywidualność człowieka młodego i szkoła Demian: indywidualność versus historia Siddhartha: indywidualność versus świat zmysłowy Wilk stepowy: indywidualność i jej rozszczepienia wobec kultury i społeczeństwa, samotność, miłość Podróż na Wschód: model wspólnoty relatywizującej indywidualność? Gra szklanych paciorków: wspólnota ocalająca indywidualność? Baśnie. (model dojrzałej indywidualności kochającej/akceptującej świat) Im dojrzalsi, tym młodsi : refleksje i wiersze o starości. |
Literatura: |
Biografia: Hermann Hesse : wędrowiec i jego cień / Gunnar Decker ; z niemieckiego przełożyły Eliza Borg, Maria Przybyłowska, Warszawa 2014. Maria-Felicitas Herforth, Erläuterungen zu Hermann Hesse Das Glasperlenspiel, 2 wydanie, Hollfeld 2003. Samsami Behrang: Die Entzauberung des Ostens : Zur Wahrnehmung und Darstellung des Orients bei Hermann Hesse, Armin T. Wegner und Annemarie Schwarzenbach : Bielefeld, 2011 / Elżbieta Antochewicz.Antochewicz, Elżbieta. Detlef Haberland, Geza Horváth (Hg.): Hermann Hesse und die Moderne : Diskurse zwischen Ästhetik, Ethik und Politik, Wien 2013 / Elżbieta Antochewicz. Hermann Hesse und die literarische Moderne : Kulturwissenschaftliche Facetten einer literarischen Konstante im 20. Jahrhundert : Aufsätze / hrsg. von Andreas Solbach. Katarzyna Nowakowska, Hermann Hesse w poszukiwaniu własnej tożsamości : bohaterowie literaccy jako transformacje ich autora, Wrocław 2004. Im dojrzalsi, tym młodsi : refleksje i wiersze o starości / Hermann Hesse ; z fot. Martina Hessego ; wydał Volker Michels ; przeł. Anna Kryczyńska i Robert Reszke. Figury podróży : Hesse, Eliade, Jung, Lévi-Strauss - w drodze do Indii i z powrotem / Anna Wieczorkiewicz, Warszawa 2021. Karol Sauerland, Ist eine Befreiung vom Zwang zur Identität möglich? : Bemerkungen zu Adorno, Wrocław 1978. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się 1. W zakresie wiedzy student: - Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05) 2. W zakresie umiejętności potrafi: - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) - Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03) - przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby od biorców (K_U11) 3. W zakresie kompetencji społecznych: - przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieobecności. Ocena ciągła. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstu) merytoryczna aktywność w dyskusji. Ustne. Przedstawienie jednej, wybranej lektury z zaproponowanej przez Prowadzącą listy w formie referatu na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sadkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sadkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.