Szczypta (al)chemii i nauk pokrewnych dla humanistów 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SCNPH2-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.0
|
Nazwa przedmiotu: | Szczypta (al)chemii i nauk pokrewnych dla humanistów 2 |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zakres wiedzy/umiejętności/innych kompetencji, jakie powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu obejmuje wiedzę wyniesioną z okresu edukacji licealnej oraz posiadanie ciekawości świata. |
Skrócony opis: |
Wykład zaprezentuje humanistom chemię (m.in. ogólną, nieorganiczną, organiczną, fizyczną), oraz szczyptę nauk pokrewnych (fizyka, matermatyka, geologia, biologia, w szczególności fizykochemia cząstek elementranych, chemia jądrowa, geochemia, biochemia). Celem wykładu jest pokazanie, jak chemia ewoluowała na tle nauk ścisłych i przyrodniczych i jak zazębia się ona z naukami humanistycznymi (historia, antropologia kultury, religioznawstwo, psychologia, socjologia itp.) i do czego jest człowiekowi przydatna. Wykład pokazuje chemię w szerszej perspektywie: naszego poznania (na styku racjonalności i metafizyki), oraz całego naszego Świata i jego trwającej 13,8 mld lat historii. Rozszerzony syllabus: http://www.chem.uw.edu.pl/people/WGrochala/AL_syllabus.pdf |
Pełny opis: |
Historia cywilizacji jako historia rozwoju chemii materiałowej i wojskowości. Epoki: kamienia, miedzi, brązu, żelaza, prochu, węgla i wody, oraz krzemu. Kulturotwórcza rola chemii. Alchemia jako sztuka przemian. Holizm. "Pierwiastki", planety, kamienie, symbole, liczby. Alchemia jako "kolumna niebios". Liczby magiczne niegdyś i we współczesnej chemii. Chemia mózgu. Endorfiny - hormony szczęścia. Neurotransmitery. Melatonina - hormon snu. Oksytocyna. Chemia miłości. Proteiny pocałunku. Sygnalizacja i rozpoznawanie cząsteczkowe. Kiedy powstała płeć? Rewolucja w organizmie - hormony płciowe. Cholesterol i feromony. "Seksmisja chemii". Fermentacja alkoholowa i delirium tremens. Woda, metanol, etanol. Alkaloidy i trucizny dozowane. Narkotyki i antydepresanty. Chemia a sprawa polska. Polska chemia i chemia w Polsce. Wnuczęta Einsteina. Chemia jako "nauka spełniona". Nagrody Nobla za Wielkie Teorie. Eksplozja chemii syntetycznej. Świat 13.798 ± 0.037 mld lat po Wielkim Wybuchu (i trochę przed Wielkim Kolapsem?) Nauka jako język. Antynomie. Brzytwa Ockhama. Demitologizacja i desakralizacja materii i życia. Terror Nauki i "utrata więzi z masami." Kryzys psychiki człowieka XX w. Sinusoida historyczna i Nowy Romantyzm. Szacunkowa całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: 45h (w tym: godziny zorganizowane 30h, zaliczenie w formie egzaminu 1h, praca samodzielna studenta 14h). |
Literatura: |
[1] Theodore Gray "Wielka księga pierwiastków, z których zbudowany jest Wszechświat", wyd. Bellona, Warszawa 2011. [2] Bill Bryson "Krótka historia prawie wszystkiego", wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2009. [3] Mircea Eliade "Kowale i alchemicy", wyd. Aletheia, Warszawa 2007. [4] Richard Holmes "Wiek cudów: jak odkrywano piękno i grozę nauki ", wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie (K_W03, K_W04, K_W06): – zna zakres badan, hierarchię, wzajemne powiązania i metodologię nauk przyrodniczych i ścisłych – rozumie ewolucję materii nieożywionej i ożywionej – rozpoznaje ziarnistą budowę materii na różnych poziomach samoorganizacji W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U01, K_U05): – potrafi wykorzystać wyniki nauk ścisłych i przyrodniczych dla rozwoju nauk humanistycznych – rozpoznaje podstawowe wyzwania stojące przed naukami przyrodniczymi – potrafi wskazać cechy sugerujące „pseudonaukowość” przedstawionych informacji W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do (K_K08, K_K10): – jest gotowy do nawiązania współpracy z przyrodnikami w celu rozwiazywania problemów badawczych z dziedzin nauk humanistycznych – szanuje złożoność bogactwa Przyrody i współzależności między rożnymi jej komponentami i docenia konieczność ich ochrony Po ukończeniu przedmiotu student: - zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym - ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych - potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych - potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych - rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), pisemna praca semestralna (esej do 5 stron). Oceniana poprawność stawianych tez, zdolność dowodzenia tez, oryginalność i barwność wywodu, umiejętność posłużenia się literaturą przedmiotu. Liczba dopuszczalnych nieobecności na zajęciach: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Grochala | |
Prowadzący grup: | Wojciech Grochala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.