Socjologia z wyobraźnią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SW-qDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia z wyobraźnią |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Demos i polis" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o społeczeństwie. Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych i publicystycznych. Umiejętność uczestniczenia w dyskusji akademickiej. Podstawowa umiejętność pracy na platformie internetowej COME UW. |
Skrócony opis: |
Kurs ma charakter ogólnego wprowadzenia do socjologii. Celem kursu jest zaangażowanie studenta w proces samodzielnego, krytycznego poszukiwania wiedzy i budowania umiejętności analizy zjawisk, struktur i procesów współczesnego społeczeństwa. W ramach kursu stosowane będą mieszane metody dydaktyczne: klasyczne konwersatorium z elementami pracy warsztatowej uzupełnione pracą na Platformie E-Learningowej. Materiały źródłowe będą stanowić zarówno klasyczne teksty socjologiczne, jak i filmy, artykuły prasowe, raporty badawcze. Blended learning (nauczanie mieszane): konwersatorium uzupełnione e-learningiem na platformie COME. Zajęcia w formie konwersatorium z elementami warsztatu każdorazowo poprzedzone blokiem e-learningowym w formule 3 godziny aktywności na Platformie – 3 godziny zajęć w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą. |
Pełny opis: |
Kurs ma charakter teoretycznego i metodologicznego wprowadzenia do socjologii wraz z omówieniem najważniejszych trendów badawczych. Celem kursu jest zaangażowanie studenta w proces samodzielnego, krytycznego poszukiwania wiedzy i budowania umiejętności analizy struktur i procesów współczesnego społeczeństwa. W ramach kursu stosowane będą mieszane metody dydaktyczne: klasyczne konwersatorium z elementami pracy warsztatowej uzupełnione pracą na Platformie E-Learningowej (przygotowanie na Platformie będzie poprzedzać zajęcia w kontakcie bezpośrednim, co ma ukierunkować zainteresowania studenta, a jednocześnie skłonić go do systematycznej pracy). Materiały źródłowe będą stanowić zarówno klasyczne teksty socjologiczne, jak i filmy, artykuły prasowe, raporty badawcze. Kurs składa się z 10 bloków tematycznych, przy czym 4 spośród nich są wyznaczone z góry przez prowadzącą: 1. Tytułem wstępu: czym zajmuje się socjologia? Podstawowe pojęcia socjologii i wyjaśnienie, dlaczego nie sposób ich porządnie zdefiniować. 2. Trochę o teorii: „klęska teoretycznego urodzaju” w socjologii i jak sobie z tym radzić. 3. Trochę metodologii: jak i dlaczego robi się badania w socjologii i komu są one potrzebne. 4. Trochę empirii: przykłady klasycznych badań socjologicznych od Durkheima po współczesność Pozostałe 6 bloków tematycznych zostanie wybranych wspólnie ze studentami. Na zajęciach możemy zająć się socjologicznym ujęciem: socjalizacji, tożsamości, rodziny i seksualności, religii, polityki i państwa, globalizacji, kultury, procesów grupowych, polityki społecznej, problemów rasowych i etnicznych, gender, sportu itp. Studenci będą też mogli zaproponować własne tematy. |
Literatura: |
- Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004; - Jonathan H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998; - Piotr Sztompka, Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Warszawa 2005 (wybrane teksty) - C. Wright Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Materiały internetowe wskazane przez wykładowcę |
Efekty uczenia się: |
Ogólne efekty kształcenia (K_W01. K_W02, K_W03, K_W04, K_W05; K_U02, K_U05; K_K03, K_K04) Student: -ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych -zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej -potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac -potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym -rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze Szczegółowe efekty kształcenia Student po zakończeniu kursu: - zna podstawowe teorie socjologiczne - potrafi wskazać specyfikę metodologii socjologicznej - zna podstawowe pojęcia socjologiczne - potrafi czytać literaturę socjologiczną ze zrozumieniem - orientuje się w podstawowych trendach badawczych współczesnej socjologii - umie zinterpretować w stopniu podstawowym zjawiska, procesy i struktury współczesnego społeczeństwa - potrafi samodzielnie rozwijać wiedzę uzyskaną w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie ocena aktywnego udziału w zajęciach (ocena przygotowania do zajęć, udział w dyskusji) oraz ocena zadań wyznaczanych na Platformie e-learningowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Włoch | |
Prowadzący grup: | Renata Włoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia w formie konwersatorium z elementami warsztatu każdorazowo poprzedzone blokiem e-learningowym w formule 3 godziny aktywności na Platformie – 3 godziny zajęć w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.