Wprowadzenie do systemu prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AZ-FAK-WSP-23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do systemu prawa |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Antropozoologii Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (I i II stopnia) Przedmioty fakultatywne dla kierunku: Filologia nowogrecka |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zakres wiedzy i umiejętności właściwy dla studenta I etapu studiów |
Skrócony opis: |
Teoretyczne i praktyczne podstawy poruszania się po systemie prawnym dla studentów antropozoologii oraz studentów kierunków humanistycznych i społecznych. Skoncentrujemy się na wyjaśnieniu pojęć, które funkcjonują w świecie prawnym i prawniczym, uprzystępnimy obraz systemu prawnego obowiązującego w Polsce na tle prawa europejskiego i międzynarodowego i pokażemy, jakim instrumentem dysponuje osoba reprezentująca określony obszar administracji. Prawo jest zjawiskiem złożonym, ale jednocześnie w świetle dominującego ujęcia pozytywistycznego – instrumentem precyzyjnym, chroniącym i wyznaczającym granice legalnych zachowań. |
Pełny opis: |
Wykład koncentruje się na kilku grupach problemów: (1) czym jest prawo, jakie są sposoby jego rozumienia, czym jest system prawny w kulturze kontynentalnej Europy, jak państwowy porządek prawny łączy się z europejskim; (2) co to znaczy, że prawo ma charakter normatywny, jaka jest relacja między porządkiem prawnym a porządkiem moralnym i innymi porządkami normatywnymi, jakie jest miejsce prawa w życiu społecznym; (3) normy i przepisy prawne, treść normy prawnej, prawo podmiotowe, kompetencja, rodzaje sankcji prawnych; (4) budowa aktu normatywnego, hierarchia i zależności między przepisami różnych aktów normatywnych, gałęzie prawa i instytucje prawne; (5) co to znaczy, że prawo obowiązuje, ustanowienie prawa, ogłoszenie aktu prawnego, uchylenie przepisów prawnych, uznanie za sprzeczne z Konstytucją RP, typy obowiązywania prawa, rozumienie obowiązywania prawa przyjęte przez praktykę prawniczą; (6) tworzenie prawa, konstytucyjne źródła prawa, przestrzeganie prawa, sądowe i administracyjne stosowanie prawa; (7) pojęcie wykładni prawa, kiedy wykładnia jest wiążąca; (8) stosunki prawne, podmioty stosunku prawnego, kiedy możemy mówić o odpowiedzialności prawnej. Ćwiczenia odnoszą się do każdej grupy problemowej omawianej na wykładzie, są czasem na szczegółowsze przedstawienie kwestii zarysowywanych na wykładzie, czasem na pytania i wyjaśnienia oraz dyskusję. (1) Przykłady różnych koncepcji prawa z sięgnięciem do tekstów źródłowych, charakterystyka europejskiej kultury prawnej, rola wspólnoty takiej jak Unia Europejska, główne źródła prawa europejskiego, omówienie przykładowego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości. (2) Dyskusja nad wzajemnymi powiązaniami prawa i moralności. (3 i 4) Praca z tekstem ustawy, analiza przykładowej ustawy np. prawa łowieckiego i aktu podustawowego (rozporządzenia) obowiązującego na podstawie ustawy. Identyfikowanie poszczególnych części aktu, umiejętność wskazania określonego przepisu. Odczytanie ratio legis ustawy i jego znaczenia dla interpretacji przepisów. (5) Na podstawie omawianej ustawy prześledzenie jej obowiązywania. Umiejętność odnalezienia vacatio legis oraz innych istotnych elementów, dzięki którym można mówić o obowiązywaniu aktu. (6 i 7) Praca z różnymi źródłami prawa, wzięcie udziału w rozprawie związanej z określonym problemem administracyjnym, ochroną środowiska lub prawami zwierząt. (8) Analiza prostych kazusów, wyodrębnianie poszczególnych elementów stosunku prawnego, identyfikowanie typu odpowiedzialności prawnej. Oprócz pracy zorganizowanej w formie wykładu oraz wspólnej pracy analityczno-warsztatowej w czasie ćwiczeń, wymagana będzie praca własna studenta, to znaczy poza przygotowywaniem się do zajęć, polegającym na bieżącym śledzeniu i przyswojeniu materiału wykładowego (po to, by systematycznie powiększać wiedzę i przede wszystkim ją rozumieć), czytanie i przemyślenie zalecanych materiałów, niekiedy przygotowanie niewielkiej pracy pisemnej lub przygotowanie się do konkretnej dyskusji. Szacunkowa liczba godzin pracy własnej studenta - 4 godziny tygodniowo. Przygotowanie do kolokwium pisemnego zaliczającego ćwiczenia – 10 godzin. Zakres tematów „Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach” Tematyka kompatybilna wykładu i ćwiczeń. 1. Podstawowe sposoby rozumienia prawa (koncepcje prawa) i znaczenie terminu „prawo”. Polski system prawny w obszarze europejskiej kultury prawnej. 2. Normatywność prawa i innych regulatorów zachowań. 3. Wzajemny wpływ porządków prawnego, moralnego, religijnego i obyczajowego w kontekście relacji między człowiekiem i zwierzęciem. Normy-zasady i normy-reguły. Które normy systemu prawnego mają związek z relacją człowiek – zwierzę? 4. Jak czytać przepis prawny? 5. Konstytucyjne źródła prawa. Analiza postanowień ustawowych i podustawowych. Podstawa decyzji administracyjnej. 6. Obowiązywanie prawa. Legalność decyzji administracyjnej i jej kontrola. 7. Tworzenie, przestrzeganie i stosowanie prawa – interpretacja przepisów 8. Kto może być podmiotem prawa? Co może być przedmiotem stosunku prawnego? 9. Odpowiedzialność moralna i odpowiedzialność prawna. Relacja między człowiekiem i zwierzęciem w kontekście problematyki odpowiedzialności. |
Literatura: |
M. Ahlt, M. Szpunar, Prawo europejskie, wyd. 5, Warszawa 2011 (fragmenty wskazane na zajęciach); A. Bator, W. Gromski, A. Kozak, S. Kaźmierczyk, Z. Pulka, Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, Warszawa, dowolne wydanie. T. Chauvin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa (fragmenty wskazane na zajęciach), Warszawa, wydane dowolne począwszy od 11; R. Dworkin (2003), Biorąc prawa poważnie, Warszawa, (fragment wskazany na zajęciach); K. Kaleta, A. Kotowski, Podstawy prawoznawstwa, Warszawa 2019 (fragmenty wskazane na zajęciach); S. Wronkowska, Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa, Poznań 2003 (fragmenty wskazane na zajęciach); wybrane akty normatywne, w szczególności ustawa z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie, tekst jednolity Dz.U. 2022 poz.1173. wybrane orzecznictwo TSUE, WSA, NSA. . |
Efekty uczenia się: |
Prowadzący zakłada, że po semestrze zajęć student powinien: a) posiadać elementarną wiedzę dotyczącą polskiego systemu prawa, znaczenia regulacji europejskich i międzynarodowych, miejsca określonego aktu normatywnego w systemie i stosowania postanowień tego aktu. Student zna i posługuje się podstawową terminologią nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych. Absolwent kursu rozumie rolę prawa, obyczajów i moralności jako regulatorów relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami; rozumie prawne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami. b) posiadać podstawowe umiejętności praktyczne w zakresie analizy przepisów oraz faktycznych zasad przesądzających o kształcie aktów stosowania prawa, a także umiejętności analizy treści decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych, w szczególności w związku z ochroną praw zwierząt. c) móc rozwinąć kompetencje społeczne, m.in. pogłębić świadomość jaką rolę we współczesnych społeczeństwach pełni system prawa i jakie są tego konsekwencje, jak posłużyć się prawem w relacjach z administracją rządową i samorządową oraz organizacjami pozarządowymi w celu osiągnięcia zamierzonych celów np. związanych z ochroną praw zwierząt. Po ukończeniu kursu absolwent jest świadomy możliwości, jakie wiążą się z aktywnym udziałem w życiu społecznym, z poczuciem sprawczości w szczególności w wymiarze publicznym i obywatelskim. Absolwent jest gotów do rozwijania wiedzy na temat prawa, która może znacznie przyczynić się do ochrony dziedzictwa przyrodniczego i praw zwierząt. Istotne jest także to, że potrafi łączyć krytyczną postawę wobec zjawisk w sferze publicznej z rozumieniem prawnego kontekstu i możliwości rozwiązania problemu w porozumieniu z innymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład prezentuje syntetycznie i analitycznie podstawowe zagadnienia i pojęcia jurysprudencji. Zajęcia ćwiczeniowe głównie polegają na wspólnej analizie materiałów normatywnych przedstawionych przez prowadzącego. Ocena będzie zależna od aktywności studenta na zajęciach, napisania kolokwium oraz obecności. Akceptowane dwie nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rossmanith | |
Prowadzący grup: | Anna Rossmanith | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.