American Digital Media and Oppression (Amerykańskie Media Cyfrowe a Opresja)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0029 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Digital Media and Oppression (Amerykańskie Media Cyfrowe a Opresja) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Istnieją dwa sprzeczne punkty widzenia wedle których media cyfrowe są postrzegane jako rewolucyjne lub wręcz przeciwnie, opresyjne. We wczesnych latach 90-tych Internet symbolizował nieograniczone możliwości rozwoju oraz sposoby demokratyzacji relacji. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę niedawną krytykę wyszukiwarki google jako powielającą lub umacniającą stereotypy oraz rasizm, nowe media mogą być postrzegane jako opresyjne czy wręcz tyrańskie. Niniejszy kurs krążyć będzie wokół współczesnych mediów cyfrowych i debat naukowych toczących się wokół sposobów w jakie nowe media mogą być opresyjne lub wręcz przeciwnie wyzwalające. |
Pełny opis: |
Istnieją dwa sprzeczne punkty widzenia wedle których media cyfrowe są postrzegane jako rewolucyjne lub wręcz przeciwnie, opresyjne. We wczesnych latach 90-tych Internet symbolizował nieograniczone możliwości rozwoju oraz sposoby demokratyzacji relacji¬. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę niedawną krytykę wyszukiwarki gogle jako powielającą lub umacniającą stereotypy oraz rasizm, nowe media mogą być postrzegane jako opresyjne czy też tyrańskie. Niniejszy kurs krążyć będzie wokół współczesnych mediów cyfrowych i debat naukowych toczących się wokół sposobów w jakie nowe media mogą być opresyjne lub wręcz przeciwnie wyzwalające. Każde z zajęć poświęcone będą innemu zagadnieniu jak na przykład: wyszukiwarka internetowa oraz jej rasizm, bańka filtrująca oraz jej efekty, polaryzacja, BLM, atak na Kongres oraz alternatywa prawica, Wikinomia, internetowi ekstremiści etc. |
Literatura: |
Wybrane teksty krytyczne: Andrew Marantz, Anti-Social Online Extremists, Techno-Utopians, and the Hijacking of the American Conversation Sofija Umoja Noble, Algorithms of Oppression How Search Engines Reinforce Racism Andrew Keen, The Cult of the Amateur How Today's Internet is Killing our Culture |
Efekty uczenia się: |
Wiedza : -Posiada wiedzę dotyczącą dwojakiego wpływu nowych mediów na kulturę -Rozróżnia sposoby w jakie nowe media oddziałowują opresyjnie i wyzwalająco na kulturę -Dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian w definiowaniu wpływu nowych mediów na kulturę i politykę Umiejętności : -umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi -potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do szeregu zjawisk -potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień i zjawisk Kompetencje: - potrafi pracować w grupie i brać udział w dyskusjach - jest otwarty na różne interpretacje i opinie dotyczące tekstów - potrafi formułować własne poglądy w wyrazisty i spójny sposób |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe oceny końcowej: -aktywny udział w zajęciach oraz obecność (20%) -krótkie niezapowiedziane testy (od 2-4 w trakcie semestru) (20%) -cztery krótkie prace pisemne dotyczące wybranych tekstów krytycznych (40%) -esej końcowy (20%) Skala ocen: 0-60 – 2 60-70 – 3 71-75 – 3,5 76-85 – 4 86-90 – 4,5 91-95 – 5 96-100 – 5! |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Blanka Kotlińska | |
Prowadzący grup: | Blanka Kotlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.