Seminarium licencjackie [2600-DSMdz3SL]
Semestr zimowy 2023/24
Seminarium licencjackie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [2600-DSMdz3SL] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Maciej Bernatt |
Zakres tematów: |
>8 Biznes: wolny, uczciwy, odpowiedzialny Program seminarium: Biznes wolny: • Wolna konkurencja w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie oraz jej ochrona: zmowy cenowe przedsiębiorców, wykorzystywanie pozycji dominującej na rynku (np. przez Google, Intel, Facebook, Microsoft, Gazprom), łączenie się przedsiębiorców • Problematyka Big Data, sztucznej inteligencji i rynków cyfrowych (Akt o Rynkach Cyfrowych i Akt o Usługach Cyfrowych) • Rola państwa w gospodarce • Spółki skarbu państwa a neutralna polityka gospodarcza państwa • Wymiana danych pomiędzy przedsiębiorcami • Rynek wewnętrzny Unii Europejskiej w czasach kryzysu – przyszłość swobody przepływu towarów, usług, osób i kapitału, przyszłość Unii Europejskiej • Prawa przedsiębiorców i ograniczanie swobody działalności gospodarczej • Procedury i kary w postępowaniach przed organami państwa nadzorującymi rynek • Ochrona konkurencji a demokracja i praworządność Biznes uczciwy: • Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców (np. wprowadzaniem w błąd, niedoinformowaniem konsumentów, ograniczaniem możliwości wypowiedzenia umów, stosowaniem niejasnych postanowień umownych, ograniczaniem gwarancji etc) • Nieuczciwa reklama (np. reklama wprowadzająca w błąd, reklama naruszająca godność ludzką, niedozwolona reklama porównawcza) • Nieuczciwa konkurencja (np. podszywanie się pod inną firmę, podrabiane produktów, wykorzystywanie słabszego kontrahenta, dostawcy, pobieranie wygórowanych opłat półkowych przez supermarkety) • Ingerencja w prywatność konsumentów i ich dane osobowe (np. na tle Facebooka) i tzw. prawo do zapomnienia (wyniki wyszukiwarki Google) Biznes odpowiedzialny: • Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) i zrównoważony rozwój • Raportowanie pozafinansowe (dyrektywa NFRD) oraz raportowanie w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dyrektywa CSRD) • Biznes a prawa człowieka – naruszanie praw człowieka przez biznes • Działalność gospodarcza w czasie wojny • Fair trade i ekologia • Certyfikacja i stosowanie dobrych praktyk • Kodeksy etyczne przedsiębiorców i ich przestrzeganie • Naruszenia w krajach rozwijających się (np. praca dzieci, praca przymusowa, bezpieczeństwo pracy, prawa pracownicze, wolność związkowa) • Naruszenia w Polsce (np. umowy śmieciowe, outsourcing, prawa pracownicze, wolność związkowa, bezpieczeństwo pracy) • Nierówności gospodarcze na świecie • Rola organizacji międzynarodowych, organizacji biznesowych i organizacji pozarządowych Promotor jest otwarty na indywidualną rozmowę służącą wypracowaniu optymalnego tematu pracy; w razie braku własnego pomysłu jest gotowy zaproponować problematykę pracy. W toku przygotowywania prac Seminarzyści mają możliwość korzystania z bogatych zbiorów Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych (biblioteka, zasoby elektroniczne), działającego na Wydziale Zarządzanie (strona internetowa: www.cars.wz.uw.edu.pl) Seminarzyści mają możliwość uczestniczenia w projektach badawczych i wydawniczych realizowanych przez Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych. |
Uwagi: |
Dr hab. prof. ucz Maciej Bernatt - Biznes: wolny, uczciwy, odpowiedzialny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.