Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie [3700-AL-SEMM2] Rok akademicki 2024/25
Seminarium magisterskie, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie [3700-AL-SEMM2]
Zajęcia: Rok akademicki 2024/25 [2024] (w trakcie)
Seminarium magisterskie [SEM-MGR], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 12:45 - 14:15
sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-10-16 12:45 : 14:15 sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
2024-10-23 12:45 : 14:15 sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
2024-10-30 12:45 : 14:15 sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
2024-11-06 12:45 : 14:15 sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
2024-11-13 12:45 : 14:15 sala 05
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Jerzy Axer, Piotr Kulas, Tomasz Zarycki
Literatura:

Wybrana literatura dotycząca ciągłości i zmiany

Teoria nauk społecznych i nauk o kulturze:

1. P. Bourdieu, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.

2. P. Bourdieu, Reguły sztuki, geneza i struktura pola literackiego, Kraków 2007.

3. M. Horkheimer, T. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 1994.

4. Tradycja i nowoczesność, wybór J. Kurczewska, J. Szacki. Warszawa 1984.

5. Postmodernizm. Antologia przekładów red. R. Nycz. Kraków 1996.

6. Rosa H. Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Gdańsk 2020.

7. Illouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, Warszawa 2010.

8. Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003.

9. Strinati D. Wprowadzenie do kultury popularnej, różne wydania.

10. Barthes R. Mitologie. Różne wydania.

11. Flick U. Projektowanie badania jakościowego, Warszawa, różne wydania.

12. Silverman D. Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2007

13. Wallerstein, I. M. The essential Wallerstein. New York: New Press, 2000.

14. Współczesne teorie socjologiczne (red. A. Jasińska-Kania et al.), t I i II. Warszawa 2007.

15. Koselleck R. Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego. Warszawa 2009.

16. Szacki J. Spotkania z utopią. Różne wydania.

17. Sztompka P. Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.

Warsztat pisarski:

18. Becker, H.S., Warsztat pisarski badacza. Warszawa 2013.

19. Becker, H.S., Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, Warszawa 2018.

20. Lamont M. How professors think? Inside the Curious World of Academic Judgement. Harvard University Press 2009.

21. Umberto Eco, jak napisać pracę dyplomową? Poradnik dla humanistów. WUW 2007.

22. Eco U. Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią. PIW 1996.

Zakres tematów:

Problematykę zajęć seminarium magisterskiego w roku akademickim 2024/2025 wyznacza ciągłość i zmiana. Prowadzący zauważają, że binarność wpisana w te dwa pojęcia wyznacza meta-problem współczesności. Następujące współcześnie szybkie zmiany społeczne i kulturowe jak i wizje nadejścia jeszcze większych rewolucyjnych przemian nurtują zarówno studentów, naukowców jak i artystów oraz intelektualistów. Z drugiej strony nie brak głosów, że świat wokół nas w wielu aspektach paradoksalnie trwa niezmiennie w swoich dawno ustalonych formach. To napięcie perspektyw wydaje się niezwykle inspirującym dylematem intelektualnym. Dyskusja nad nim wydaje się doskonałym punktem odniesienia zarówno dla refleksji, która przynieść może głębsze zrozumienie świata, jak i takiej która pomoże zorganizować podstawowe ramy intelektualne i metodologiczne przygotowywanych prac magisterskich.

Do uczestnictwa w seminarium zachęcane są przede wszystkim osoby, których prace magisterskie będą wpisywać się w te obszary: tradycji, ciągłości, zmiany, transformacji, rekonfiguracji, pamięci.

Ciągłość i transformacja mogą być diagnozowane w różnych skalach, od zjawisk mikro jak przemiany wybranych form kultury do wielkich trendów cywilizacyjnych. Mogą być też analizowane zarówno w odniesieniu do wybranych grup społecznych (w tym elit społecznych oraz inteligencji), wzorów interakcji, norm i wartości, jak i wybranych tekstów kultury. Ostateczne problemy wyłonią się w trakcie prezentacji pomysłów na prace magisterskie w trakcie jednych z pierwszych zajęć.

Nasze seminarium magisterskie posiada trzy podstawowe cele. Pierwszym celem jest wprowadzenie do dojrzałej teorii społecznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem wymienionej problematyki. Ma ona w założeniu dać szersze ramy intelektualne dla prac, jak i dostarczyć dla nich użytecznych odniesień literaturowych. Na zajęciach zostaną omówione wybrane teorie dotyczące tej problematyki oraz pomocne w budowaniu perspektywy prac magisterskich. Seminarium jest również przestrzenią do dyskusji na temat towarzyszących im metodologii.

Drugi cel ma charakter praktyczny: związany jest on z bezpośrednio z pracą nad projektami prac magisterskich. Prowadzący seminarium pomagają w planowaniu, opracowaniu, pisaniu interdyscyplinarnych prac magisterskich na styku nauk społecznych, nauk o kulturze i nauk humanistycznych. Prowadzący to osoby wyposażone w kompetencje socjologiczne oraz kompetencje z nauk o kulturze i nauk humanistycznych. Prowadzący doradzają oraz pomagają w wyborze metodologii, w szczególności na poziomie wyznaczania tematów i celów badawczych. Prowadzący pomagają również na poziomie praktycznym.

Trzecim celem seminarium jest dyskusja oraz omówienie wybranych zjawisk kulturowych i społecznych z perspektywy teorii zmian społecznych. Polega to na rozwijaniu umiejętności obserwacji oraz formułowania na jej podstawie problemów badawczych, w tym stawiania pytań/hipotez badawczych mogących stać się podstawą dyskusji naukowej.

Seminarium stanowi ponadto wprowadzenie do pracy akademickiej i badawczej. Kształtuje postawę szacunku wobec różnych wyborów metodologicznych, powiązaną z umiejętnością̨ świadomego dokonywania ich oceny, postawę̨ rzetelności badawczej, umiejętność uargumentowanej oceny ustaleń własnych i innych badaczy oraz umiejętność podejmowania rzeczowej dyskusji w gronie dyskutantów reprezentujących różne tradycje badawcze.

Metody i kryteria oceniania:

Po ukończonym seminarium student przede wszystkim:

- zna perspektywy teoretyczne prezentowane na zajęciach (głównie krytyczny teorie nauk społecznych i nauk o kulturze)

- potrafi określić i uzasadnić swoje zainteresowania naukowe,

- potrafi przełożyć własne zainteresowania na problem badawczy,

- posiada umiejętność sformułowania trafnych pytań badawczych odnoszących się do interesującej go problematyki,

- potrafi stawiać hipotezy oraz uzasadniać tezy organizujące całość wywodu,

- umie zaplanować koncepcję i strukturę rozprawy naukowej,

- jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych i humanistycznych,

- potrafi łączyć w udany sposób różne perspektywy metodologiczne, tradycje badawcze,

- cechuje się interdyscyplinarnym podejściem do badań naukowych,

- potrafi krytycznie i refleksyjnie ustosunkować się do własnej pracy,

- w sposób umiejętny krytycznie i merytorycznie komentuje prace innych oraz zaproponowane lektury,

- potrafi przygotować i zaprezentować ustną wypowiedź na temat własnej pracy,

- umiejętnie i trafnie argumentuje w dyskusji naukowej,

- zna i stosuje standardy etyczne w pisaniu pracy dyplomowej,

- zna różne sposoby cytowania, które z zachowaniem reguł sztuki stosuje w pracy magisterskiej,

- potrafi organizować własny materiał badawczy oraz orientuje się w istniejącym stanie wiedzy,

- przedkłada do obrony skończoną pracę magisterską.

1. Podstawą zaliczenia seminarium jest:

a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze)

b. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach).

c. aktywność na zajęciach,

d. przygotowanie cząstkowych zadań związanych z pisaniem pracy magisterskiej. W tym m.in.

- sformułowanie problematyki tematu pracy,

- sformułowanie pytań badawczych, hipotez,

- umiejętność gromadzenia materiału badawczego, wykorzystanie stanu badań,

- przygotowanie listy lektur, sporządzanie bibliografii, przypisów,

- przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy i całości pracy,

- właściwa kompozycja pracy,

e. dyskusja wokół własnego projektu oraz projektu innych studentów.

d. 2 recenzje: fragmentu i całości pracy koleżanki/kolegi.

Warunkiem zaliczenia seminarium jest złożenie pracy magisterskiej.

Zaliczenie na ocenę. Studenci będą proszeni o przygotowywanie recenzji fragmentów oraz całości pracy koleżanki/kolegi.

Uwagi:

gr. humanistyczno-społeczna: Ciągłość i zmiana

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-895557ea9 (2024-09-26)