Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Historii Sztuki
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | |||||
3105-PwTI-M-III | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
|
|
|||
3105-KPZ-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone życiu artystycznemu, kształtowaniu się środowisk awangardowych i tradycjonalistycznych w Polsce, uwzględniające główne ośrodki życia artystycznego, międzynarodowe kontakty, wystawy, programy, ideały i uwikłania polityczne. |
|
|||
3105-LMS-WE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3105-LGSZP-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone klasycystycznej architekturze w siedemnastowiecznych Niderlandach. W oparciu o analizę wybranych dzieł oraz tekstów źródłowych omówione zostaną czynniki kształtujące nowy rodzaj architektury oraz charakterystyczne dla niego zjawiska. |
|
|||
3105-ALS-KK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na podstawie fundamentalnych źródeł (np. prawnych) kształtujących ówczesną kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy skupimy się na niemal wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się „długim wieku dziewiętnastym”. |
|
|||
3105-LALSE-KK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na podstawie fundamentalnych źródeł (np. prawnych) kształtujących ówczesną kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy skupimy się na niemal wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się „długim wieku dziewiętnastym”. |
|
|||
3105-LAJKK-KK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3105-AWB-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w historii architektury obecnych Włoch, powstałej w latach c. 1550 – c. 1650. Okres ten obejmuje architekturę tzw. „manieryzmu” po „dojrzały barok”. Konwersatorium przybliży historię badań nad tymi zjawiskami (pojęciami stylistycznymi), w tym kwestię problematycznej definicji „baroku”, oraz wprowadzi nowe podejścia metodologiczne stosowane we współczesnej humanistyce do badań nad kulturą architektoniczną nowożytności. Przedmiotem szczegółowej analizy i problematyzacji będzie twórczość tak wybitnych architektów jak Michał Anioł, Giacomo da Vignola, Pietro da Cortona, Gianlorenzo Bernini, Baldassare Longhena czy Francesco Borromini, zaś ich dzieła będą interpretowane w świetle najważniejszych dyskursów współczesnej kultury. |
|
|||
3105-ARSEM-WE1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
|||
3105-ARTSEM-WE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
|||
3105-ASEME-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
|||
3105-AEH-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
|||
3105-AEH-WE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
|||
3105-AEH-WE1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
|||
3105-HKHC-AMT-K | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki badania dawnej książki drukowanej jako wczesnonowożytnego (XV–XVIII w.) fenomenu kulturowego. Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z metodami badania starych druków w trzech obszarach: 1) książek jako przedmiotów – artefaktów przeszłości, 2) książek jako medium – nośników informacji o określonym potencjale i cechach modulujących przekaz, 3) książek jako źródłach wiedzy wyrażanej za pomocą tekstu. Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni komputerowej oraz wybrane spotkania warsztatowe poza salą zajęciową i pracę z zabytkowymi książkami dawnym (w Gabinecie Starych Druków BUW). |
|
||||
3105-LAH-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3105-LATPWNE-WE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym. |
|
|||
3105-ARZ-SP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym |
|
|||
3105-ANW-SP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki awangardowej wobec współczesnych praktyk wystawowych. |
|
|||
3105-LBNDG-SP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką. |
|
|||
3105-LBNDKD-SP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone omówieniu różnorodnych zagadnień związanych z książką drukowaną i jej oprawą na przestrzeni od końca XV do początków XVII wieku. |
|
|||
3105-BHC-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
3105-BEWS-KK | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone problematyce kontaktów cywilizacji śródziemnomorskiej z ludami wewnątrz Europy w starożytności. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, co powodowało, że jedna ze stron dążyła do tych kontaktów |
|
||||
3105-BWS-KK1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone problematyce kontaktów cywilizacji śródziemnomorskiej z ludami wewnątrz Europy w starożytności. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, co powodowało, że jedna ze stron dążyła do tych kontaktów |
|
|||
3105-LBISZRZ-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium poświęcone działalności artystycznej Gianlorenza Berniniego oraz jego znaczeniu dla sztuki XVII wieku, a także działalności innych artystów rzymskich w tym okresie. |
|
|||
3105-BSG-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium zaplanowane jest jako wprowadzenie do związków sztuk plastycznych i rzemiosła artystycznego z liturgią średniowieczną. W czasie zajęć Uczestnicy i Uczestniczki będą analizować wraz z prowadzącym powstałe między IX a początkiem XVI wieku przedmioty przez pryzmat ich udziału w rozmaitych ceremoniach. Analizie zostaną również poddane średniowieczne źródła ikonograficzne przedstawiające liturgię. |
|
|||
3105-BWPWE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zniszczenia II wojny światowej doprowadziły do zniszczenia lub rozproszenia dużej części bazy źródłowej tzw. archeologii bałtyjskiej. Ten specyficzny stan wymusza równie osobliwe działania badawcze, polegające na opracowywaniu archiwaliów i konfrontowania ich z bezimiennym zabytkami archeologicznymi. Współczesne techniki dokumentacyjne – wymienione w tytule skany i bazy komputerowe – stanowią w tych badaniach niezbędne narzędzie, co wykażą zresztą te zajęcia. Będą one przedstawiały cykl kulturowy ludów bałtyjskich z tzw. bursztynowego wybrzeża, od najwcześniejszych społeczności zaliczonych do Bałtów, aż po koniec ich odrębności kulturowej we wczesnym średniowieczu. Szczególna rolę odgrywa kwestia wpływów zewnętrznych ośrodków cywilizacyjnych. |
|
|||
3105-HKHC-CET-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki edycji tekstów historycznych przy użyciu narzędzi cyfrowych oraz sposobów publikacji rezultatów w przestrzeni internetowej (tzw. humanistyka cyfrowa). Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z platformami i edytorami umożliwiającymi opracowanie wydania tekstu rękopiśmiennego i dostosowanie go do wymagań publikacji w przestrzeni cyfrowej. Zaznajomią się również z językiem znakowania xml oraz wymaganiami standardu TEI. Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni komputerowej. |
|
|||
3105-LDINSNR-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z metodami stosowanymi od końca XIX wieku po czasy współczesne do badania sztuki romańskiej w Polsce. Podczas spotkań analizować będziemy teksty naukowe z kolejnych dekad, zwracając uwagę na specyfikę poszczególnych metod. W powyższy sposób zrekonstruowana zostanie historia wykorzystywanych metod do badania architektury romańskiej w Polsce. Uzupełnieniem będzie lektura tekstów dotyczących samej metodologii badań używanych w odniesieniu do sztuki średniowiecznej. Zajęcia skierowane są do studentów I roku studiów licencjackich historii sztuki. |
|
|||
3105-DWO-K | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem wiodącym konwersatorium będzie dialog odbiorcy z obrazem, który to dialog w specyficznych przypadkach mógł przerodzić się w interakcję. |
|
|||