Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Historii Sztuki

Jednostka: Instytut Historii Sztuki Wymienione są te przedmioty, które są oferowane dla wybranej jednostkę oraz jej podjednostek.
wybierz inną powiązane grupy przedmiotów Kliknij powiązane grupy przedmiotów, aby wyświetlić listę grup przedmiotów zdefiniowanych przez tę jednostkę (czyli np. przedmioty obowiązkowe dla I roku).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2023Z - Semestr zimowy 2023/24
2023L - Semestr letni 2023/24
2024Z - Semestr zimowy 2024/25
2024L - Semestr letni 2024/25
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2023Z 2023L 2024Z 2024L
3105-LBJAD-K brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Tematem zajęć będzie fenomen osoby i sztuki graficznej

Albrechta Dürera. Na kolejnych zajęciach będziemy

analizować przyczyny artystycznych wyborów

rytownika, jak i odbiór jego twórczości przez

humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów.

Strona przedmiotu
3105-PwTI-M-III brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Strona przedmiotu
3105-KPZ-K brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone życiu artystycznemu, kształtowaniu się środowisk awangardowych i tradycjonalistycznych w Polsce, uwzględniające główne ośrodki życia artystycznego, międzynarodowe kontakty, wystawy, programy, ideały i uwikłania polityczne.

Strona przedmiotu
3105-LMS-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Wykład - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3105-LGSZP-K brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone klasycystycznej architekturze w siedemnastowiecznych Niderlandach. W oparciu o analizę wybranych dzieł oraz tekstów źródłowych omówione zostaną czynniki kształtujące nowy rodzaj architektury oraz charakterystyczne dla niego zjawiska.

Strona przedmiotu
3105-HPOWS-OG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład będzie poświęcony omówieniu historii Paryża w średniowieczu: od XV

wieku (okres Wojny Stuletniej) do Belle Époque (do 1914 r.), z uwzględnieniem

zmienności jego znaczenia politycznego w Królestwie Francji, podczas

Rewolucji, w Cesarstwie i przez cały XIX w; miejsce Paryża w historii

politycznej, religijnej, społecznej i gospodarczej oraz historii kultury i sztuki

późnośredniowiecznej i nowożytnej Francji.

Strona przedmiotu
3105-HKHC-AHSSPS-K brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu się pojęć

estetycznych społeczeństw pradziejowych i

wytwarzanej przez nie plastyki i zdobnictwa, od

początków pradziejów do początków wczesnego

średniowiecza. Szczególną rolę będzie odgrywało

pytanie, jaką rolę odgrywały oddziaływania cywilizacji

śródziemnomorskiej.

Strona przedmiotu
3105-ALS-KK brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy

konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane

jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić

studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na

podstawie fundamentalnych źródeł (np. prawnych) kształtujących ówczesną

kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy skupimy się na niemal

wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX

w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań

i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się

„długim wieku dziewiętnastym”.

Strona przedmiotu
3105-LALSE-KK brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 14 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zasadniczym materiałem źródłowym, na którym pracować będą uczestnicy

konwersatorium jest prasa kobieca. Podczas niektórych zajęć przewidziane

jest pochylenie się nad innymi materiałami, mające uzmysłowić

studentom/-kom jak wyglądała sytuacja prawna i społeczna kobiet na

podstawie fundamentalnych źródeł (np. prawnych) kształtujących ówczesną

kobiecą rzeczywistość. W przypadku prasy skupimy się na niemal

wszystkich jej odmianach i typach, które kształtowały wyobrażenia w XIX

w. Prasa kobieca jest widocznym świadectwem pozycji, oczekiwań

i stereotypów, którym były poddawane kobiety w stale przeobrażającym się

„długim wieku dziewiętnastym”.

Strona przedmiotu
3105-LAJKK-KK brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3105-AWB-K brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w historii architektury obecnych Włoch, powstałej w latach c. 1550 – c. 1650. Okres ten obejmuje architekturę tzw. „manieryzmu” po „dojrzały barok”. Konwersatorium przybliży historię badań nad tymi zjawiskami (pojęciami stylistycznymi), w tym kwestię problematycznej definicji „baroku”, oraz wprowadzi nowe podejścia metodologiczne stosowane we współczesnej humanistyce do badań nad kulturą architektoniczną nowożytności. Przedmiotem szczegółowej analizy i problematyzacji będzie twórczość tak wybitnych architektów jak Michał Anioł, Giacomo da Vignola, Pietro da Cortona, Gianlorenzo Bernini, Baldassare Longhena czy Francesco Borromini, zaś ich dzieła będą interpretowane w świetle najważniejszych dyskursów współczesnej kultury.

Strona przedmiotu
3105-AWBGV-K brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone będą omówieniu kluczowych zagadnień w

historii architektury obecnych Włoch, powstałej w latach c. 1650 –

c.1750. Okres ten obejmuje architekturę tzw. „późnego baroku” po

architekturę „rokoka” i „neoklasycyzmu”. Konwersatorium przybliży

historię badań nad tymi zjawiskami (pojęciami stylistycznymi), w tym

kwestię problematycznej definicji „baroku”, oraz wprowadzi nowe

podejścia metodologiczne stosowane we współczesnej humanistyce

do badań nad kulturą architektoniczną nowożytności. Przedmiotem

szczegółowej analizy i problematyzacji będzie twórczość tak

wybitnych architektów jak Guarino Guarini, Alessandro Galilei,

Ferdinando Fuga. Filippo Juvarra, czy Luigi Vanvitelli, zaś ich dzieła

będą interpretowane w świetle najważniejszych dyskursów

współczesnej kultury.

Strona przedmiotu
3105-ARSEM-WE1 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-ARTSEM-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-ASEME-OG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-ANS1-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-ANSII-OG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-ANSII-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses.

Strona przedmiotu
3105-AEH-OG brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory and interdisciplinary course does not

require a background in the history of art and

architecture. It deals with the definition of modern and

contemporary art and architecture exhibitions,

organised from the beginning of the 20 th century to the

first decades of the 21 st century, as a heterochronic

medium/form/constellation of works.

Strona przedmiotu
3105-AEH-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory and interdisciplinary course does not

require a background in the history of art and

architecture. It deals with the definition of modern and

contemporary art and architecture exhibitions,

organised from the beginning of the 20 th century to the

first decades of the 21 st century, as a heterochronic

medium/form/constellation of works.

Strona przedmiotu
3105-AEH-WE1 brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

This introductory and interdisciplinary course does not

require a background in the history of art and

architecture. It deals with the definition of modern and

contemporary art and architecture exhibitions,

organised from the beginning of the 20 th century to the

first decades of the 21 st century, as a heterochronic

medium/form/constellation of works.

Strona przedmiotu
3105-HKHC-AMT-K brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia stanowią wprowadzenie do problematyki badania

dawnej książki drukowanej jako wczesnonowożytnego

(XV–XVIII w.) fenomenu kulturowego. Uczestnicy i

uczestniczki zajęć zapoznają się z metodami badania starych

druków w trzech obszarach: 1) książek jako przedmiotów –

artefaktów przeszłości, 2) książek jako medium – nośników

informacji o określonym potencjale i cechach modulujących

przekaz, 3) książek jako źródłach wiedzy wyrażanej za pomocą

tekstu.

Kurs obejmuje naukę obsługi narzędzi cyfrowych w pracowni

komputerowej oraz wybrane spotkania warsztatowe poza salą

zajęciową i pracę z zabytkowymi książkami dawnym (w

Gabinecie Starych Druków BUW).

Strona przedmiotu
3105-AN-SP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia poświęcone analizie fenomenu tworzenia

grupowego, życia artystów w grupach od romantyzmu po

wiek XX, w tym formuły „komuny” i „kolonii”.

Strona przedmiotu
3105-LAH-K brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 14 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
3105-LATPWNE-WE brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
  • Wykład - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym.

Strona przedmiotu
3105-ARZ-SP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym

Strona przedmiotu
3105-LAZWPA-SP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 10 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs prezentuje współczesne formy i idee zbiorowej

pracy artystycznej na tle praktyk awangardowych i

neoawangardowych. Analizuje teoretyczne koncepcje

zbiorowej pracy i współpracy oraz ich genealogie w

sztuce XX wieku po obu stronach Żelaznej Kurtyny.

Rozważany jest krytyczny potencjał kolektywu, a także

jego współczesne ramy teoretyczne i kuratorskie.

Strona przedmiotu
3105-ANW-SP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki awangardowej

wobec współczesnych praktyk wystawowych.

Strona przedmiotu
3105-LBNDG-SP brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Konwersatorium - 14 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Wykład - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką.

Strona przedmiotu
3105-LBNDKD-SP brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Konwersatorium - 14 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zajęcia są poświęcone omówieniu różnorodnych zagadnień związanych z książką drukowaną i jej oprawą na przestrzeni od końca XV do początków XVII wieku.

Strona przedmiotu
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)