Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział "Artes Liberales")
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
3700-AL-ATKA-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot poświęcony jest różnorakim manifestacjom adaptacji tekstu kultury, z naciskiem na adaptacje docelowe w formie filmu, serialu, gry wideo, słuchowiska i komiksu. Podczas zajęć słuchaczki i słuchacze analizują strategie adaptacyjne, ujmując je jednocześnie w ramy najważniejszych teorii kulturowych, odsłaniając tym samym nowe konteksty oraz funkcje danego medium i zdobywając kompetencje wymagane do świadomej recepcji tekstu kulturowego. |
|
||
3700-AL-AD-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course introduces students to the fundamental elements of Art History by tracing the theme of darkness in technique and topic from Prehistory to 1945. |
|
||
3700-AL-CSI-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dostępność i rosnąca popularność narzędzi do zautomatyzowanego generowania tekstów i obrazów z wykorzystaniem narzędzi opartych na generatywnej sztucznej inteligencji (AI), przede wszystkim LLM takich jak np. ChatGPT, może prowadzić do nieuczciwych praktyk, zwłaszcza prezentowania tekstów wygenerowanych automatycznie jako prac własnego autorstwa. Zajęcia mają na celu praktyczne przygotowanie do wykorzystania dostępnych narzędzi generatywnych w sposób zgodny z dobrymi praktykami akademickimi i prawami autorskimi. |
|
||
3700-AL-SPT-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony porównaniu różnych koncepcji tragedii i tragizmu w odniesieniu do trzech tekstów Szekspirowskich: Hamleta, Makbeta i Króla Leara. Podstawowym problemem poruszanym na zajęciach będzie kwestia zgodności antycznej tragedii, zakorzenionej w strukturze mitycznej, ze światopoglądem chrześcijańskim. Czy w tekstach zaliczanych do wielkich tragedii Szekspira odnaleźć można przeczucie/ zapowiedź wizji przebaczenia, pojednania i zmartwychwstania, która dominuje w późniejszych sztukach Szekspira, zwanych powszechnie romansami. Jeśli tak, to w jaki stopniu omawiane dramaty wpisują się w nasze rozumienie tragedii? Jak Szekspir rozumiał i jak przetwarzał przejęte od starożytnych pojęcie winy tragicznej? W jakim sensie jego tragedie powielają paradygmat kosmicznego determinizmu, który wyznacza drogę bohaterów antycznych? Czy jego światem również rządzi konieczność? |
|
||
3700-AL-DTKLNF-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Eksperymentalne konwersatorium wykorzystujące dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa kondycji ludzkiej w danej epoce. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem zajęć jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. |
|
||
3700-AL-DTKL-II-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
sceniczne realizacje jako świadectwa kondycji ludzkiej w danej epoce. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem zajęć jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. |
|
||
3700-AL-GAI-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przedstawienie niektórych zmian zachodzących w dydaktyce akademickiej w kontekście tzw. rewolucji genAI, związanej z dynamicznym rozwojem aplikacji opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Rozwój ten otwiera nowe możliwości wspierania procesu edukacyjnego, ale jednocześnie stawia wyzwania, które wymagają nowego podejścia do nauczania i prowadzenia badań. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawowymi zastosowaniami genAI w edukacji oraz będą mieli okazję praktycznie przetestować wybrane narzędzia. |
|
||
3700-AL-IHK-II-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są kontynuacją zajęć Inna historia kina, oferowanych w semestrze zimowym, choć obecność na części pierwszej nie jest obowiązkowa ze względu na problemowy charakter kursu. Podczas zajęć studenci poznają te rozdziały historii kinematografii, które – mimo ogromnego znaczenia dla rozwoju medium – rzadko pojawiają się w popularnych podręcznikach oraz programach nauczania. Ta część zajęć również obejmuje kinematografie marginalizowane, tym razem jednak nacisk położony jest między innymi na dokonania twórców indygenistycznych z obu Ameryk, peryferyjne warianty popularnych zjawisk (np. argentyńska nowa fala), fenomeny transnarodowe (kino de- i postkolonialne), osiągnięcia rzadziej omawianych przemysłów i społeczności (np. kino Afryki subsaharyjskiej). |
|
||
3700-AL-KPKS-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą miały na celu wprowadzenie i omówienie kluczowych pojęć stosowanych w krytycznych studiach nad dziedzictwem, nowej dyscyplinie lokującej się na przecięciu antropologii, archeologii, historii, historii sztuki, humanistyki środowiskowej, konserwatorstwa, muzealnictwa i turystyki. Jej rozwój wynika ze wzrostu zainteresowania dziedzictwem kulturowym i naturalnym w ciągu ostatnich 20 lat. Prężnie rozwijający się kierunek z dużymi sukcesami aplikuje perspektywy nowej humanistyki i awangardowe podejścia, angażując w studia ujęcia posthumanistyczne i nowomaterialistyczne. Wreszcie czerpie z fermentu zwrotu ku rzeczom, zwrotu ontologicznego i postsekularnego, oferując nowe i oryginalne pojęcia, z którymi zapoznamy się na zajęciach. Podczas zajęć gruntownie przedyskutujemy koncepcje: redefinicji dziedzictwa, usankcjonowanego dyskursu dziedzictwa, negatywnego dziedzictwa, trudnego dziedzictwa, dziedzictwa postsekularnego, dziedzictwa ruderalnego czy kulturowej rezyliencji. |
|
||
3700-AL-LCF-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem konwersatorium jest teoria Czystej Formy Witkacego i jej realizacje w literaturze oraz teatrze. W swoich pismach teoretycznych Witkiewicz wskazywał na istniejące już w sztuce przykłady Czystej Formy (między innymi w utworach Williama Szekspira, Adama Mickiewicza, czy Brunona Schulza). Twierdził także, że w trakcie odbioru przedstawień dramatów Juliusza Słowackiego w teatrze, osobiście doświadczał przeżyć metafizycznych. Na zajęciach będziemy analizować teorię Witkiewicza oraz wybrane utwory nazwane przez niego Czystą Formą. Choć sam Witkacy uznał, że nie udało mu się stworzyć w praktyce idealnego utworu spełniającego kryteria Sztuki Czystej, spróbujemy odczytać dramat Matka i jego wybrane realizacje sceniczne przez pryzmat teorii Witkiewicza. |
|
||
3700-AL-MA-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium ma na celu refleksję nad polityczną i społeczną rolą muzeów. Kurs inspirowany jest nową definicją muzeum przyjętą przez ICOM w 2022 roku, która wskazuje na społeczną partycypację jako fundament działalności muzeum. Podczas zajęć prześledzimy historię politycznego uwikłania muzeów, ich historyczny wpływ na społeczeństwo i współczesne, często aktywistyczne, agendy. Dyskutować będziemy kluczowe zjawiska dla krytycznych studiów muzealnych, jak muzeum narodowe, muzeum uniwersalne, narracje postkolonialne, dekolonizacja w muzeum, muzeum krytyczne (Piotrowski), postmuzeum (Hooper-Greenhill), muzeum polityczne (Belting). Zajęcia przybiorą formę mieszaną, gdzie część teoretyczna odbywać się będzie w sali, zaś część praktyczna w warszawskich muzeach (w zależności od dostępnej oferty ekspozycyjnej). |
|
||
3700-AL-NSNW-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia adresowane są do wszystkich osób studiujących, które chcą poprzez interdyscyplinarną lekturę wybranych dramatów poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury w 2 połowie XIX i początku XX. Dokładna analiza oraz interpretacja polskich i europejskich tekstów dramatycznych ze wskazanego okresu, prowadzona w kontekście wiedzy o historii teatru, historii i historii sztuki, historii idei i historii filozofii oraz estetyki posłuży rozpoznaniu najważniejszych zjawisk i przemian, które dokonały się w dramacie i teatrze oraz – szerzej – kulturze artystycznej na przełomie XIX i XX wieku. |
|
||
3700-AL-NTSZ-qTM | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przedstawienie dramatopisarzy współczesnych Szekspirowi, konwencji i praktyk teatralnych jego epoki, oraz szeroko pojętego kontekstu kulturowego, w którym tworzył stratfordczyk. |
|
||
3700-AL-OTS-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarnego warsztatu, w ramach którego dwóch prowadzących – filmoznawca i teatrolog – zaproponują studentom spotkanie z tragediami Williama Shakespeare’a poprzez ich wybrane adaptacje teatralne i filmowe. Zajęcia są pomyślane jako komplementarne wobec wcześniejszego kursu „Szekspir teatralny i filmowy”, ale funkcjonują także jako samodzielny kurs. |
|
||
3700-AL-OOTP-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest dyskusja nad teorią i współczesnymi problemami z zakresu estetyki, badań medialnych i kultury masowej (filmu, muzyki, gier, praktyki gatunkowej). Wspólnie zastanowimy się nad stanem zachodniej wizualności i spróbujemy zderzyć dwa poglądy - o pogłębiającym się kryzysie obrazu i czekającej tuż za horyzontem odnowie estetycznej osiąganej dzięki technologicznemu zapośredniczeniu i reprezentacji. |
|
||
3700-AL-FDEJ-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Materię prowadzonych w trakcie zajęć dyskusji stanowić będą współczesne (XX i XXI w.) przykłady kultury audiowizualnej kierowane do dzieci (film, serial, reality show, widowisko muzyczne, gra wideo, treści internetowe). Studenci i studentki poznają metody potrzebne do analizy różnych mediów i form przekazu, a także teoretyczne zaplecze związane z interdyscyplinarnymi badaniami nad dzieciństwem (childhood studies). Prowadzone dyskusje poświęcone będą rozwiązaniom artystycznym i znaczeniom ideologicznym, a wieloaspektowa analiza wybranych źródeł – zakorzeniona głównie w kulturoznawstwie, filmoznawstwie i medioznawstwie – pozwoli na ukazanie bogactwa i złożoności kierowanych do dzieci wytworów kultury audiowizualnej XX i XXI w. |
|
||
3700-AL-KZNB-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przedstawia najważniejsze trendy i przemiany w dramacie brytyjskim po 1945 roku. Omówione zostaną sztuki wybranych dramatopisarzy, którzy wywarli największy wpływ na kształt sceny brytyjskiej w drugiej połowie XX w. |
|
||
3700-AL-MGGM-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapraszamy na kurs, który odkrywa wpływ romantyzmu na współczesny teatr i dramat, śledząc ścieżki od Adama Mickiewicza i Johanna Wolfganga von Goethego po Witolda Gombrowicza i Thomasa Manna. To wyjątkowa okazja, aby zgłębić, jak idee romantyzmu przenikają do współczesnych form teatralnych, reinterpretując dziedzictwo tej epoki w nowoczesnym kontekście kulturowym i społecznym. Kurs przeznaczony jest zarówno dla miłośników literatury, jak i pasjonatów teatru, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat dialogu między tradycją a współczesnością. Zajęcia będą obejmować wykłady teoretyczne, analizy tekstów oraz interaktywne konwersatoria. |
|
||
3700-AL-PAF-qTM |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć studentki i studenci poznają najważniejsze metody oraz narzędzia służące kompleksowej analizie tekstu filmowego. Na wybranych przykładach omówione zostają najważniejsze aspekty dzieła, między innymi montaż, zdjęcia oraz muzyka, które następnie wpisane zostaną w szerszy kontekst filmu jako tekstu multimedialnego. Podczas kursu uczestniczki i uczestnicy nabędą umiejętności niezbędnych do skonstruowania wieloaspektowej wypowiedzi na tematy związane z badaniem tekstów filmowych, także w szerokich panoramach kulturowych, społecznych i politycznych. |
|
||
3700-AL-PMK-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarnego warsztatu, w ramach którego dwoje prowadzących – literaturoznawczyni i filmoznawca i – zaproponują studentom spotkanie z wybranymi tekstami literatury polskiej, a następnie z ich filmowymi adaptacjami. Zajęcia będą próbą uważnej lektury dzieł Marka Hłaski, Jarosława Iwaszkiewicza i Edwarda Redlińskiego, a także dzieł filmowych zrealizowanych w/g ich twórczości. Tematem przewodnim będą portrety męskości, ukazanej w splocie zagadnień takich jak klasa społeczna, tradycja literacka, psychologia, mitologia i polityczne konteksty dzieł wybranych do analizy. |
|
||
3700-AL-SOS-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs jest przeglądem wybranych adaptacji teatralnych tekstów Williama Szekspira, zrealizowanych w teatrach brytyjskich (głównie londyńskich) w ostatnich latach. Zadaje pytania o podejście współczesnych brytyjskich reżyserów do Szekspirowskiego kanonu i o najnowsze tendencje w jego realizacjach scenicznych, np. użycie nowych technologii i mediów, czy różne formy nietradycyjnej obsady ról (non-traditional casting). Prezentacja obszernych fragmentów nagranych przedstawień będzie punktem wyjścia do dyskusji na temat wybranego przedstawienia, analizy wybranych elementów inscenizacji i porównania różnych adaptacji tej samej sztuki |
|
||
3700-AL-SV-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This course introduces students to the fundamental elements of art history and the history of western music. The developments of both will be explored in tandem. |
|
||
3700-AL-TK-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
„Teorie kina” to kurs wprowadzający studentów w zagadnienia historii myśli filmowej oraz w różne sposoby analizy filmu. Obfitość sposobów myślenia o tym, czym jest kino, jest odzwierciedleniem współczesnych dyskursów humanistycznych. Celem przedmiotu jest zapoznanie się z najważniejszymi teoriami filmu oraz wykształcenie umiejętności analizy filmu z perspektywy różnych dyskursów teoretycznofilmowych. Do omawianych teorii należeć będą: narratologia, teoria autorska, kognitywizm, teorie afektywne, feminizm, badania produkcyjne, nowa historia filmu oraz postkolonializm. |
|
||
3700-AL-TRWS-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem rozważań będą „tragedie rzymskie” Williama Szekspira, a więc swoisty cykl tekstów odnoszący się do starożytnego Rzymu: „Juliusz Cezar”, „Antoniusz i Kleopatra”, „Koriolan” i „Tytus Andronicus”, czytane w różnych kontekstach (historycznym i recepcyjnym), w odniesieniu do źródeł i nawiązań, w perspektywie krytycznoliterackiej, ale i teatralnej (przedstawienia polskich reżyserów Jana Klaty, Barbary Wysockiej, Jana Englerta oraz inscenizacje zagraniczne) czy filmowej. Kurs jest kontynuacją pracy zespołu prowadzących, którzy podobne semestry poświęcili wcześniej kolejno: „Burzy”, „Miarce za miarkę”, „Wiele hałasu o nic”, „Królowi Learowi” i „Kupcowi weneckiemu” i „Makbetowi”. |
|
||
3700-AL-WK-qTM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przyjrzenie się najważniejszymi dokonaniom na polu komiksu jako medium i gatunku artystycznego oraz ewolucji tej formy wypowiedzi w XX i XXI wieku. Podstawową metodą będzie wnikliwa i wieloaspektowa lektura utworów, uwzględniająca różne konteksty. Poszczególne tematy zajęć są dobrane tak, by ukazać różnorodność stylistyczną w wypadku poszczególnych twórców i nurtów oraz zaprezentować utwory kanoniczne dla tej formy sztuki. Rama chronologiczna obejmuje twórczość komiksową od lat 70. do dziś. Pojęciem stanowiącym punkt orientacyjny w ramach tego kursu będzie „powieść graficzna” (która jest wyrazem literackich bądź okołoliterackich ambicji komiksu, a także znakiem dojrzewania gatunku artystycznego), co oznacza, że zajmiemy się zarówno przykładami realizacji tej odmiany komiksu (częściej), jak i zaprzeczania jej (rzadziej). |
|
||
3700-AL-ZSG-qTM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas cotygodniowych spotkań dyskutować będziemy nad różnymi motywami transmedialnego świata Wiedźmina uwzględniając narzędzia analityczne odpowiednie dla różnych typów światotwórczej reprezentacji medialnej. Przeanalizujemy różnice w przedstawieniu poszczególnych elementów uniwersum w zależności od medium. Rozpoczniemy od refleksji nad konstrukcją świata przedstawionego, głównymi motywami świata Wiedźmina i charakterystyką najważniejszych postaci. Uczestnicy będą przeprowadzać własne badania w grupach 3-4 osobowych i będą prezentować ich wyniki, korzystając ze wsparcia merytorycznego prowadzącego. Prezentacja jest obowiązkowa, chętni mogą napisać pracę przedstawiającą wyniki badań. |
|
||