Społeczno – kulturowa charakterystyka regionów europejskich 4208-SRUE-N-OG
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 15 | ||
Literatura: |
D. Acemoglu, J. A Robinson 2012 Dlaczego narody przegrywają, Zysk i S-ka, Poznań G. Gorzelak 2007 (red) Polska regionalna i lokalna w świetle badań EUROREG-u, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Harrison L.E., S.P. Huntington (red), 2003, Kultura ma znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań. Gorzelak Grzegorz, Tucholska Anna (red.): Historyczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju. Polska i Ukraina, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Hryniewicz 2015 Polska na tle historycznych podziałów przestrzeni europejskiej oraz współczesnych przemian gospodarczych, społecznych i politycznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa A. Olechnicka 2004 Regiony peryferyjne w gospodarce informacyjnej, Wydawnictwo SCHOLAR, Warszawa. M. S. Szczepański, A. Śliz (red.), 2006 Kapitały: ludzie i instytucje, Tychy – Opole. M.S. Szczepański, A Śliz, R. Geisler, Borys Cymbrowski, 2011 Socjologia regionu i społeczności lokalnych. Antologia, Opole. |
||
Efekty uczenia się: |
Studenci uzyskają wiedzę o: 1. Kulturowej i społecznej charakterystyce państw i regionów UE. (indywidualizm, kolektywizm, postmaterializm, konserwatyzm, postawy wobec demokracji. 2. Stanie psychicznym ludności państw i regionów UE i jego determinantach. 3. Teorii instytucjonalnej łączącej zjawiska społeczno kulturowe z rozwojem gospodarczym. 4. Społeczno kulturowych czynnikach wpływających na stosunek do instytucji demokratycznych. 5. Wielkości regionalnych różnic społeczno kulturowych w państwach europejskich. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - 50%. Egzamin pisemny 50%: 5 pytań po 10 pkt. każde. |
||
Zakres tematów: |
1. Kultura jako wyznacznik zachowań społecznych. Międzynarodowe badania wymiarów kultury. 2. Kulturowe i gospodarcze przesłanki zróżnicowania regionów. UE. 3. Cechy kulturowe regionów europejskich (indywidualizm, konserwatyzm, sekularyzm itp.). 4. Instytucjonalizm. Znaczenie instytucji inkluzywnych dla gospodarki i demokracji. 5. Postrzeganie instytucji regulacyjnych w regionach europejskich. 6. Preferowane modele instytucji gospodarczych i politycznych w regionach europejskich. 7. Jakość rządzenia oraz sprawność biurokratyczna w regionach europejskich 8. Kapitał społeczny oraz jego gospodarcze i polityczne konsekwencje na tle innych rodzajów kapitału. 9. Kapitał społeczny i kulturowy w regionach europejskich. 10. Jakość rządzenia a zasoby ekonomiczne, kapitał społeczny i cechy kulturowe. 11. Jakość rządzenie i sprawność biurokratyczna - specyfika regionów Europy Środkowo - Wschodniej 12. Stosunki pracy. Branże, metody kierowania, motywacje w regionach europejskich i psychiczny koszt pracy 13. Poziom stopy życiowej w regionach europejskich 14. Stan psychiczny ludności w regionach europejskich i jego determinanty. 15. Gospodarcza charakterystyka regionów europejskich. Specyfika regionów Europy Środkowo – Wschodniej i ich szanse rozwojowe. 16. Związek rozwoju gospodarczego z cechami kulturowymi, kapitałem kulturowym i jakością rządzenia. 17. Społeczno – kulturowa charakterystyka wybranych metropolii środkowo - europejskich na tle regionów. Centrum peryferie. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład i rozmowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:15 - 14:45,
sala 1 |
Janusz Hryniewicz | 13/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Oficyna Pałacu Czetwertyńskich |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.