Diagnoza w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP3/9-O4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w organizacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy Wspieranie rozwoju osobowości |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wykład obowiązkowy dla studentów specjalizacji Psychologia organizacji i pracy oraz Wspieranie rozwoju osobowości na IV roku studiów (1 rok specjalizacji) Kryteria naboru: pierwszeństwo dla studentów specjlalizacji 303 i 309 |
Skrócony opis: |
Omówione zostaną różne metody diagnozy (standardowe, swobodne, symulacyjne) i ich zastosowanie do problemów organizacyjnych (rekrutacja, ocena, zapotrzebowanie na wiedzę itp.). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Studentka/student po skończeniu kursu zna podstawowe metody i narzędzia diagnozy zawodowej oraz sposoby planowania procedury, podejmowania decyzji i formułowania diagnozy Postawy: Studentka/student po skończeniu kursu ocenia nabytą wiedzę, zachowując postawę rozumiejącą i wrażliwą na dobro jednostki. Umiejętności: Studentka/student po skończeniu kursu posługuje się nabytą wiedzą do prowadzenia postępowania diagnostycznego w konkretnej organizacji. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Czarnota-Bojarska | |
Prowadzący grup: | Joanna Czarnota-Bojarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Evidence – based practice i zastosowanie do problemów diagnozy 2. Techniki diagnozy: zróżnicowanie, sposoby badania, pojęcie predyktora i kryterium, Techniki stosowane w ocenie okresowej pracowników i w badaniach selekcyjnych 3. Opis stanowiska i opis pracy – cele i metody, formułowanie 4. Modele kompetencji, okresowa ocena pracowników; ocenianie efektów a ocenianie zachowania, diagnoza jako narzędzie rozwojowe, ewaluacja procesów szkoleniowych 5. Metody diagnozy – zdolności i inteligencja ogólna, testy wiedzy o pracy 6. Metody diagnozy – osobowość i temperament, zainteresowania zawodowe 7. Metody diagnozy – wywiad: przygotowanie, rodzaje pytań, 8. Metody diagnozy – wywiad: prowadzenie, wnioskowanie z danych z wywiadu 9. Rozmowa oceniająca – funkcje, zasady prowadzenia rozmowy oceniającej i motywującej 10. Metody diagnozy – symulacje indywidualne: In-basket, prezentacja, case-study 11. Metody diagnozy – symulacje grupowe: LGD 12. Planowanie i prowadzenie diagnozy dla różnych celów, przygotowanie i prowadzenie assessment center, inne procedury diagnozy, podejmowanie decyzji końcowej, analiza decyzji i ich konsekwencji, selekcja a klasyfikacja 13. Przygotowanie diagnozy końcowej dla różnych celów, udzielanie informacji zwrotnej w różnych sytuacjach diagnostycznych 14. Diagnoza organizacji: cele, rodzaje, modele diagnozy |
|
Literatura: |
Czarnota-Bojarska, J. (2009) Selekcja zawodowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP Magnusson, D. (1991) Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN, rozdz.12. Prognoza indywidualna. Klasyfikacja i selekcja (226-264). Matczak, A. (1994) Diagnoza intelektu. Warszawa: Wyd.IP PAN, rozdz.3: Podejście statystyczne - diagnoza testowa (99-127). Rutkowska, D. (2005) Zastosowanie wywiadu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz. Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, strony od 395 do 420. Testy w biznesie. Standardy i praktyka (2011). Red: T. Szustrowa, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, strony od 80 do 138. Standardy dla osób stosujących testy w biznesie. Etyka - procedury – efektywność (2014). Red: U. Brzezińska, D. Malinowska, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, strony od 32 do 157. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.