Kultura i władza I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HW1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i władza I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Zajęcia specjalizacyjne dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Student powinien orientować się w historii najnowszej i aktualnych problemach społeczno-politycznych Ameryki Łacińskiej. Do uczestnictwa w zajęciach jest konieczna znajomość języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem proseminarium jest prezentacja wyboru dzieł kultury: tekstów literackich, eseistycznych, publicystycznych; dzieł sztuki oraz filmów oraz ich autorów i osadzenie ich w kontekście społeczno-politycznym (region, wpływy ideologiczne, zaangażowanie polityczne twórcy itp.). Celem jest ukazanie powiązań między twórczością kulturalną a polityką i jej przejawami (władza w różnych aspektach). Zaproponowany materiał obejmuje kluczowe tendencje i postaci XX w., które personifikują swoiste nurty i tendencje. Kurs skoncentrowany będzie przede wszystkim na dziennikarstwie i jego odmianach. W proponowanej analizie uwypuklamy też kontekst polski i powiązania transatlantyckie oraz wpływy ideowe i wzajemne inspiracje Ameryka Łacińska-Polska. Proseminarium służy przygotowaniu studentów do prowadzenia oryginalnych badań z zakresu kultury Ameryki Łacińskiej, dotyczące dziennikarstwa, kroniki, wzajemnych wpływów między poszczególnymi gałęziami kultury a polityką. |
Pełny opis: |
Założeniem proseminarium jest prezentacja wyboru dzieł kultury: tekstów literackich, eseistycznych, publicystycznych; dzieł sztuki oraz filmów oraz ich autorów i osadzenie ich w kontekście społeczno-politycznym (region, wpływy ideologiczne, zaangażowanie polityczne twórcy itp.). Celem jest ukazanie powiązań między twórczością kulturalną a polityką i jej przejawami (władza w różnych aspektach). Zaproponowany materiał obejmuje kluczowe tendencje i postaci XX w., które personifikują swoiste nurty i tendencje. Kurs skoncentrowany będzie przede wszystkim na dziennikarstwie i jego odmianach. W proponowanej analizie uwypuklamy też kontekst etniczny (ludy tubylcze, imigracja itd.) oraz polski i powiązania transatlantyckie oraz wpływy ideowe i wzajemne inspiracje Ameryka Łacińska-Polska. Proseminarium służy przygotowaniu studentów do prowadzenia oryginalnych badań z zakresu kultury Ameryki Łacińskiej, dotyczące dziennikarstwa, kroniki, wzajemnych wpływów między poszczególnymi gałęziami kultury a polityką. Zakres tematyczny: Hiszpańska i latynoamerykańska tradycja kroniki. Relacje między dziennikarstwem polskim i latynoamerykańskim - Ryszard Kapuściński, Gabriel García Márquez, Fundación Nuevo Periodismo Latinoamericano - Fundación Gabo, Anna Kipper, Elena Poniatowska, Mario Vargas Llosa, Fernando de Szyszlo, Roman Samsel. Literatura podróży. Zwyczaje i obyczaje regionalne a stosunki władzy (Día de Muertos, Navidad, Año Nuevo itp.). Kultura w stosunkach międzynarodowych. |
Literatura: |
Urszula Ługowska (2019), De “La Crónica” a la prensa chicha. El Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Warszawa https://bibliotekaiberyjska.pl/produkt/de-la-cronica-ala-prensa-chicha-el-peru-en-la-obra-periodistica-de-mario-vargas-llosa/ Ryszard Kapuścinński, Los cinco sentidos del periodista (estar, ver, oir, compartir, pensar), FNPI https://reportepolitico.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/03/kapuscinski_los_cinco_sentidos_del_periodista.pdf Ryszard Kapuściński, La grandeza de un reportero, Revista Cambio 16 (Bogotá) No. 485 (Oct. 7-14, 2002), p. 94-95. Gabriel García Márquez (2002), Vivir para contarla, https://www.unilibrebaq.edu.co/unilibrebaq/pdhulbq/publicaciones/GGM/gabriel_garcia_marquez_-_vivir_para_contarla.pdf Plinio Apuleyo Mendoza (2009), Un García Márquez desconocido, Emecé Editores Armando Estrada Villa (2006), El poder político en la novelística de García Márquez, Medellín, Colombia : Universidad Pontificia Bolivariana, Escuela de Derecho y Ciencias Políticas Gabriel García Márquez (1996), Noticia de un secuestro, Bogotá Norma Victor Gomes Pinto (2005), Guerra de los Andes, Ediciones Abya-Yala Anna Kipper, Una Profesión Femenina - De la Marquesa de Sévigné al Periodismo Moderno en revista Sábado, septiembre 4 de 1943 p. 15 Yves Gacon, La extraordinaria vida de "Doña Anna" en El Tiempo, Martes 19 Mayo 2015 https://focus.afp.com/la-extraordinaria-vida-de-dona-anna Uhonorowanie Eleny Poniatowskiej (2021) https://www.iberystyka.uw.edu.pl/pl/content/uhonorowanie-eleny-poniatowskiej Elena Poniatowska (1977), Cartas de Alvaro Mutis a Elena Poniatowska, Alfaguara Urszula Ługowska (2012), Mario Vargas Llosa, PIW Fernando de Szyszlo (2016), La vida sin dueño, Alfaguara Carlos Fuentes (1992), El espejo enterrado, Fondo de Cultura Económica, México Las películas: El año de la peste (1979) película dirigida por Felipe Cazals. Con guión de Gabriel García Márquez, Juan Arturo Brennan y José Agustín https://www.dailymotion.com/video/x8x3g0q Gabo, la magia de lo real (2015), https://www.youtube.com/watch?v=-D2cVuA2Gbs ¡Viva México! (1932) Sergei Eisenstein, https://www.youtube.com/watch?v=J00_IdagAP8 Los cóndores no entierran todos los días (1984) película dirigida por Francisco Norden y basada en la novela homónima de Gustavo Álvarez Gardeazábal https://www.youtube.com/watch?v=v9Lx-9jww2M Paginas web: Fundación para un Nuevo Periodismo Iberoamericano - Fundación Gabo https://fundaciongabo.org/es Fundación Elena Poniatowska Amor A.C. https://fundacionelenaponiatowska.org/ La cátedra Vargas Llosa https://catedravargasllosa.org/inicio/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, - specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowania relacji kultury i władzy, jak i terminologię z tego zakresu na poziomie rozszerzonym powiązania kierunku iberystyka (kierunek kształcenia) wybranymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (badania naukowe) - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej - zjawiska kulturalne w krajach hiszpańskojęzycznych - terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych - współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI K_U01, K_U02, K_U03, -wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych - samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową - wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K_K01, - współdziałania w grupie, przyjmując różne role badając relacje władzy i kultury w społeczeństwach iberoamerykańskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione, dla kolejnych nieobecności wymagane jest formalne usprawiedliwienie. Na ocenę końcową składa się aktywność na zajęciach oparta na lekturach a także na przygotowaniu zadań zaproponowanych przez prowadzące. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PSEM
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Ługowska, Teresa Sońta-Jaroszewicz | |
Prowadzący grup: | Urszula Ługowska, Teresa Sońta-Jaroszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem proseminarium jest przygotowanie studenta do prowadzenia badań z zakresu kultury i historii najnowszej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej, w wyniku czego uczestnicy będą dobrze przygotowani do napisania pracy magisterskiej. W tym celu prowadzące zaproponują szereg tekstów literackich, eseistycznych, publicystycznych; dzieł sztuki oraz filmów a następnie użyje tych narzędzi do badania konkretnych wytworów kultury. Zajęcia zostaną podzielone według regionów i występujących w nich podobnych procesów politycznych co pozwoli przeanalizować określone zjawiska kulturalne. |
|
Pełny opis: |
Tematy poruszane na zajęciach: Metodologia badań humanistycznych i społecznych w kontekście władzy Tożsamość(i) kulturowe, etniczne, językowe Etniczność, etnopolityka, relacje międzyetniczne, ludność rdzenna, relacje państwo-Indianie, ruchy indiańskie w krajach Ameryki Łacińskiej Problemy społeczne, przemoc, nierówności i wykluczenie społeczne Kultura polityczna Konflikty społeczne la Violencia- przemoc w kulturze kolumbijskiej literatura i polityka (Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Octavio Paz, Carlos Fuentes) film a polityka Narcotrafico Fenomen caudillos w Ameryce Łacińskiej Kapitalizm w Ameryce Łacińskiej (kapitalizm widziany jako system, porządek społeczny) |
|
Literatura: |
Dussel, Enrique (2000). ‹‹Europa, modernidad y eurocentrismo››, en Edgardo Lander (ed.), La colonialidad del saber, eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO-UNESCO. Castro Escudero, Teresa; Oliver Costilla, Lucio (red.) (2005), Poder y política en América Latina, México, D.F.Siglo XXI. Álvarez-Gayou Jurgenson, Juan Luis (2009), Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología, México, D.F.: Paidós. materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę Armando Estrada Villa "El poder politico en la novelistica de Garcia Marquez". Gabriel Garcia Marquez "Vivir para contarla" "La sombra del caudillo". "Bolivar soy Yo" |
|
Uwagi: |
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.