Metodologie badań językoznawczych I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-MBJ1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologie badań językoznawczych I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Zajęcia specjalizacyjne dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie C1 (ESOKJ). Student powinien znać i posługiwać się terminologią językoznawczą związaną z językiem hiszpańskim. Student posiada również wiedzę, umiejętności i postawy określone w opisach przedmiotów językoznawczych dla studiów I stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program dostosowany jest do indywidualnych zainteresowań studentów z zakresu językoznawstwa. Celem proseminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami badawczymi powszechnie stosowanymi w zakresie językoznawstwa, oraz literaturą naukową, która pomoże im przygotować pracę magisterską. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu pomoc w przygotowaniu pracy magisterskiej w obrębie wybranych przez studentów tematów z zakresu językoznawstwa. Na zajęciach omawiane będą wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Omawiane również będą etapy procesu badawczego. Część TEORETYCZNA kursu będzie obejmować tematy takie jak projektowanie badań, w tym identyfikacja i analiza zmiennych zależnych i niezależnych, oraz stosowane procedury. Omówione zostaną również podstawy statystyki opisowej i wnioskowej oraz metody lingwistyki stosowanej, analizy dyskursu oraz socjolingwistyki. W części PRAKTYCZNEJ studenci będą zaangażowani w: • szczegółową analizę metodologii używanej w opublikowanych badaniach lingwistycznych, oceniając jej zgodność z teoretycznymi podstawami omawianymi na wykładach. • przygotowywaniu indywidualnych prezentacji na podstawie wybranego z promotorem tematu pracy magisterskiej. Dzięki tym zajęciom studenci będą lepiej przygotowani do redagowania stanu badań wybranego tematu pracy magisterskiej oraz do planowania konspektu własnych prac. |
Literatura: |
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac. Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach (udostępnianych przez wykładowca na zajęciach): • Babble, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D.F.: International Thomson Editores. • Bień, J., Brzozowska-Zburzyńska, B., López González, A. & Nowikow, W. (2018). Lingüística hispánica en Polonia: tendencias y direcciones de investigación. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Dixon, R.M.W. (2010). Basic Linguistic Theory. Volume 1. Methodology. Oxford: Oxford University Press. • Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates. • Litosseliti, L. (ed.) (2018). Research Methods in Linguistics (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Martin, J. R. & Rose, D. (2007). Working with Discourse: Meaning Beyond the Clause (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Paltridge, B. & Phakiti, A. (eds.) (2015). Research Methods in Applied Linguistics. A Practical Resource (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Perlin, J. (2004). Metodologia językoznawstwa diachronicznego. Warszawa: Dialog. • Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R. & Vetter, E. (2000).Methods of Text and Discourse Analysis. London: Sage. • Wodak, R. & Meyer, R. (eds.) (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student zna i rozumie: • specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu badań językoznawczych, zwłaszcza najnowszych dokonań w ich zakresie (K_W01); • powiązania współczesnego językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02); • podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03); • zjawiska naukowe i kulturalne w krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04); • terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów językoznawczych (K_W05); • współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w dziedzinie językoznawstwa (K_W06); • podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (K_W07). UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student potrafi: • wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę metodologii prac językoznawczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa (K_U01); • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako badacz w dziedzinie językoznawstwa (K_U02); • wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (K_U03). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student jest gotów do: • współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań językoznawczych (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: • Prezentacja w oparciu o temat pracy magisterskiej (40% oceny) • Ocena testu zaliczeniowego (30% oceny) • Obecność i aktywność na zajęciach (30% oceny) Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PSEM
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cybulska-Janczewa, Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Program dostosowany jest do indywidualnych zainteresowań studentów z zakresu językoznawstwa. Celem proseminarium jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami badawczymi powszechnie stosowanymi w zakresie językoznawstwa, oraz literaturą naukową, która pomoże im przygotować pracę magisterską. |
|
Pełny opis: |
Kurs ma na celu pomoc w przygotowaniu pracy magisterskiej w obrębie wybranych przez studentów tematów z zakresu językoznawstwa. Na zajęciach omawiane będą wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Omawiane również będą etapy procesu badawczego. Część TEORETYCZNA kursu będzie obejmować tematy takie jak projektowanie badań, w tym identyfikacja i analiza zmiennych zależnych i niezależnych, oraz stosowane procedury. Omówione zostaną również podstawy statystyki opisowej i wnioskowej oraz metody lingwistyki stosowanej, analizy dyskursu oraz socjolingwistyki. W części PRAKTYCZNEJ studenci będą zaangażowani w: • szczegółową analizę metodologii używanej w opublikowanych badaniach lingwistycznych, oceniając jej zgodność z teoretycznymi podstawami omawianymi na wykładach. • przygotowywaniu indywidualnych prezentacji na podstawie wybranego z promotorem tematu pracy magisterskiej. Dzięki tym zajęciom studenci będą lepiej przygotowani do redagowania stanu badań wybranego tematu pracy magisterskiej oraz do planowania konspektu własnych prac. |
|
Literatura: |
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac. Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach (udostępnianych przez wykładowca na zajęciach): • Babble, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D.F.: International Thomson Editores. • Bień, J., Brzozowska-Zburzyńska, B., López González, A. & Nowikow, W. (2018). Lingüística hispánica en Polonia: tendencias y direcciones de investigación. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. • Dixon, R.M.W. (2010). Basic Linguistic Theory. Volume 1. Methodology. Oxford: Oxford University Press. • Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates. • Litosseliti, L. (ed.) (2018). Research Methods in Linguistics (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Martin, J. R. & Rose, D. (2007). Working with Discourse: Meaning Beyond the Clause (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Paltridge, B. & Phakiti, A. (eds.) (2015). Research Methods in Applied Linguistics. A Practical Resource (2nd ed.). London: Bloomsbury. • Perlin, J. (2004). Metodologia językoznawstwa diachronicznego. Warszawa: Dialog. • Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R. & Vetter, E. (2000).Methods of Text and Discourse Analysis. London: Sage. • Wodak, R. & Meyer, R. (eds.) (2003). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.