Teoria literatury I (H)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-TL1-H-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria literatury I (H) |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Zajęcia specjalizacyjne dla specjalności hiszpańskiej studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest analiza zagadnień teorii i krytyki literatury, takich jak literatura a „doświadczenie”, literackość a społeczny charakter tekstu literackiego, kategoria autora i podmiotu literackiego, intencja i znaczenie, recepcja/lektura/czytelnik, poetyka przedstawieniowa, écriture, tekst i dyskurs, intertekstualność i interdyskursywność, mit i ideologia, etc., w świetle głównych kierunków teorii literatury XX wieku. W czasie zajęć omawiane będą konkretne lektury, których znajomość, jak również rozumienie występujących w nich pojęć i terminologii, będzie podstawowym warunkiem zaliczenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje przegląd najważniejszych kierunków w teorii literatury XX wieku od przełomu antypozytywistycznego po teorie kulturowe. Omówione zostaną założenia fenomenologicznej filozofii literatury, hermeneutyki, formalizmu, strukturalizmu, teorii języka i tekstu Bachtina, socjokrytyki, psychoanalizy, postrukturalizmu oraz formacji kulturowych (poetyka kulturowa, feminizm, badania genderowe, nowy historyzm, studia postkolonialne). W świetle tych teorii będą analizowane kluczowe problemy i kategorie literaturoznawstwa, takie jak intencja i znaczenie, „doświadczenie” i rzeczywistość literacka, autor i podmiot literacki, recepcja/lektura/czytelnik, écriture, tekst i dyskurs, intertekstualność i interdyskursywność, mit i ideologia, etc. Przyjęta metoda łączy syntetyczny ogląd w/w szkół i kierunków z analizą wybranych tekstów teoretycznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematów w I semestrze: I.. Wprowadzenie 1. Co to jest literatura? 2. Teoria literatury a poetyka, krytyka literacka, historia literatury i literatura porównawcza 3. Tradycja i kanon literacki 4. Główne problemy teorii literatury: autor i podmiot literacki, intencja i znaczenie, dzieło i tekst, czytelnik i interpretacja, literatura i „doświadczenie” II. Formacja fenomenologiczna 1. Ontologiczna teoria literatury Ingardena 2. Estetyka recepcji: Iser, Jauss 3. Hermeneutyka posthusserlowska: Gadamer, Heidegger, Ricœur, Merleau Ponty III. Zwrot lingwistyczny w nauce o literaturze: formalizm rosyjski, strukturalizm: 1. Lingwistyka de Saussure’a i literatura 2. Podstawowe założenia formalizmu rosyjskiego 3. Mechanizmy strukturalizmu 4. Narratologia strukuralistyczna IV. Literatura i nieświadomość: 1. Freud, nieświadomość i twórczość artystyczna 2. Mechanizm marzeń sennych i psychoanaliza 3. „Niesamowite” (das Unheimliche) czyli literacki efekt obcości 4. Jung: archetypy i symbole 5. Lacan: realne, wyobrażone, symboliczne; Lacanowska kategoria inności |
Literatura: |
Dla I i II semestru: BAJTÍN, M., Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1989. BARTHES, B.: “La muerte del autor”, en: El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura, Barcelona, Paidós, 1999, pp. 65-71. ---- “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en: Silvia Niccolini (comp.) El análisis estructural, Buenos Aires, CEAL, 1977, pp. 65-101. ---- “El mito hoy”, en: Mitologías, Buenos Aires, Siglo XXI, 2003, pp. 199-257. BAUDRILLARD, J.: “Precesión de simulacros”, en: Cultura y simulacro, Editorial Kairós, Barcelona 1978, pp. 9-24. BENJAMIN, W. “El narrador”, en: Para una crítica de la violencia y otros ensayos, Iluminaciones IV, Madrid, Taurus, 1999, pp. 111-134. BLOOM, H. “Prefacio y preludio” y “Del canon”, en: El canon occidental, Barcelona, Anagrama, 2005, pp. 11-51. Burzyńska, A i Markowski, M. P. Teorie literatury XX wieku, Kraków, Znak, 2006. CERTEAU, M. de: La invención de lo cotidiano, México, Universidad Iberoamericana, 1996. CULLER, J.: Sobre la deconstrucción, Madrid, Cátedra, 1984. ECO, U. “El extraño caso de la intentio lectoris”, en: Los límites de la interpretación, Barcelona, Ed. Lumen, 1990, pp. 19-46. EAGLETON, T. Una introducción a la teoría literaria, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1993. FOUCAULT, M.: “Qu’est-ce qu’un auteur”, en: Dits et ecrits, t. I, Gallimard, Paris, pp. 789-821. ---- Las palabras y las cosas, Siglo XXI, México 1998. FREUD, S.: “El poeta y los sueños diurnos” [en:] Obras completas, t. 2, Madrid, Biblioteca Nueva, 1973, pp. 1343-1348. ---- “Lo siniestro” [en:] Obras completas, t. 3, Madrid, Biblioteca Nueva, 1973, pp. 2483-2505. GENETTE, G.: “La literatura a la segunda potencia”, [en:] Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, selección y traducción de Desiderio, UNEAC, Casa de las Américas, Embajada de Francia en Cuba, La Habana 1997, pp. 53-62. HUTCHEON, L.: The Politics of Postmodernism, Londres, Routledge, 1989. INGARDEN, R.: “Z teorii dzieła literackiego”, w: A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków, Znak, 2006, pp. 43-72. JAMESON, F.: Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Durharm, Duke University Press, 1991. LACAN, J.: El seminario de Jacques Lacan, Libro 20, Aun, 1972-1973. Texto establecido por Jacques-Alain Miller, Barcelona, Paidós, 1985. McHALE, Brian, Postmodernist Fiction, London, Metuen, 1987. Navarro, D. (ed.): Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, UNEAC, Casa de las Américas, Embajada de Francia en Cuba, La Habana 1997. RICŒUR, P.: „O interpretacji”, w: A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków, Znak, 2006, pp.193-212. WHITE, H.: El texto histórico como artefacto literario y otros textos, Barcelona, Ed. Paidós Ibérica, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Wiedza: Student poznaje programy głównych nurtów dwudziestowiecznej teorii literatury; otrzymuje słownik najważniejszych jej pojęć. (K_W02, K_W03) Umiejętności: Student zdobywa umiejętność definiowania koncepcji kluczowych dla nowoczesnych i ponowoczesnych badań literackich, a także zastosowania ich do analizy tekstów literackich oraz innych tekstów kultury; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstu literaturoznawczego, osadzić go w kontekście metodologicznym. (K_U01, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08) Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność - 50% 2. Egzamin ustny (egzamin zdalny za pomocą rekomendowanego przez Uniwersytet komunikatora) - 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PSEM
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Flisek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Flisek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.