Współczesna literatura latynoamerykańska w świetle teorii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-WLL-SEM-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna literatura latynoamerykańska w świetle teorii kulturowej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym; znajomość podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury latynoamerykańskiej; znajomość głównych szkół myślenia i tradycji w humanistyce. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium przygotowuje do prowadzenia badań i napisania pracy magisterskiej z zakresu współczesnej literatury i kultury hispanoamerykańskiej. Naszym celem będzie analiza tekstów z perspektywy kulturowej teorii literatury, a co za tym idzie, rozpoznanie kulturowych kontekstów ważnych i specyficznych dla literatury hispanoamerykańskiej ostatnich dziesięcioleci. Dyskusje seminaryjne będą toczyć się wokół takich zagadnień jak: tożsamość kulturowa, inność, problem reprezentacji i społeczne sposoby jej konstruowania, hegemonia i transkulturacja, intertekstualność i interdyskursywność, mit i ideologia, itp. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia prowadzone są zdalnie, metodą synchroniczną |
Pełny opis: |
Pierwsze spotkania poświęcone będą próbie zdefiniowania głównych pojęć i problemów kulturowej teorii literatury: tożsamości kulturowej, inności, tożsamości i różnicy etnicznej, płci kulturowej (gender), problemowi reprezentacji i społecznych sposobów jej konstruowania, hegemonii i transkulturacji, postkolonializmu, intertekstualności i interdyskursywności, mitu i ideologii. Ten przykładowy zestaw problemów umieścimy następnie w kontekście kultury hispanoamerykańskiej wykorzystując refleksje teoretyczne latynoamerykańskich kulturoznawców, m.in. Renato Ortiza, Jesúsa Martína-Barbero Néstora Garcíi Cancliniego, José Joaquína Brunnera, Mabel Morañi, Carlosa Rincóna czy Beatriz Sarlo. Naszym celem będzie analiza perspektyw i problemów specyficznych dla latynoamerykanistycznych studiów kulturoznawczych: -latynoamerykańskiej nowoczesności peryferyjnej -kulturowej globalizacji w warunkach ponowoczesności -kultur hybrydycznych czy metysażu kulturowego -studiów postkolonialnych i reprezentacji „subalternity“ Kolejny blok zajęć poświęcony będzie prozatorskim ujęciom problemu pozycji człowieka w otaczającej go rzeczywistości (bohatera literackiego w świecie przedstawionym utworu), którą, najogólniej rzecz biorąc, możnaby zdefiniować jako pozycję innego, obcego zdolnego rozpoznać w świecie jedynie to, co dyktuje mu jego kulturowa perspektywa (cf. Ryszard Nycz). |
Literatura: |
Barbero, Jesús Martín y Hermann Herlinghaus, Contemporaneidad Latinoamericana y Análisis Cultural, Madrid: Iberoamericana, Frankfurt: Vervuert, 2000. Brunner, José Joaquín, Globalización cultural y posmodernidad. México: Fondo de Cultura Económica, 1998. Burzyńska, Anna i Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik i antologia. Kraków: Znak, 2006. Certeau, Michel de, Heterologies: Discourse on the Other. Minneapolis, 2005. Roberto Follari, Modernidad y posmodernidad: una óptica desde América Latina. Buenos Aires:Aique/Rei/IDEAS, 1990. García Canclini, Néstor, “Demasiado determinismo o demasiada hibridación? El malestar de los estudios culturales. Imágenes excéntricas de América Latina y Estados Unidos”. En Sarah de Mojica, compiladora, Mapas culturales para América Latina. Bogotá: CEJA, 2001, 65-85. --------, Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, 1990. --------, “La épica de la globalización y el melodrama de la interculturalidad”. En Mabel Moraña editora, Nuevas perspectivas desde/sobre América Latina. El desafío de los estudios culturales. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, Instituto Nacional de Literatura Iberoamericana, 2000, 31-40. Geertz, Clifford , Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków 2005. Goic, Cedomil, Los mitos degradados. Ensayos de comprensión de la literatura hispanoamericana. Amsterdam/Atlanta: Rodopi, 1992. Lévi-Strauss, Claude, Tristes trópicos. Barcelona: Paidós, 2006 Markowski, Michał Paweł i Ryszard Nycz, redakcja, Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Kraków: Universitas, 2006. Moraña, Mabel (ed.), Nuevas perspectivas desde/sobre América Latina. El desafío de los estudios culturales (Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, Instituto Nacional de Literatura Iberoamericana, 2000. Nycz, Ryszard (red.), Odkrywanie modernizmu. Kraków: Universitas, 1998. -------- (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran I Suszyński, 1996. Ortiz, Renato, Otro Territorio. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, Convenio Andres Bello, 1996. Rama, Angel, La ciudad letrada. Hanover, N.H., U.S.A: Ediciones del Norte, 1984. --------, La novella en América Latina. Panoramas 1920-1980. México: Universidad Veracruzana, 1986. Rincón, Carlos, La no simultaneidad de lo simultáneo: postmodernidad, globalización y culturas en América Latina. Santafé de Bogotá: Editorial Universidad Nacional, 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Słuchacz ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w opisie literatury, jak również ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą. Posiada poszerzoną rozszerzoną wiedzę na temat współczesnej literatury latynoamerykańskiej. Zna główne nurty, konwencje i tematy w literaturze latynoamerykańskiej i potrafi usytuować je w szerszym kontekście kulturowym. Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu,metodyce i prezentacji badań naukowych wystarczającą do przygotowania pracy magisterskiej (S1K_W01, S1K_W02, S1K_W04, S1K_W 05, S1K_W 06). Umiejętności: Student umie: - określić teoretycznie parametry niezbędne do napisania pracy magisterskiej - określić i dobrać odpowiednią metodologię do wybranego badania - zastosować odpowiednie parametry badawcze do wybranego tematu - zastosować odpowiednie parametry techniczne i stylistyczne - opisać i uargumentować wybraną tezę pracy - zanalizować podstawowe zagadnienia związane z wybranym tematem - wyciągnąć odpowiednie wnioski z przeprowadzonych badań i analiz (S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03, S1K_U05) Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych hiszpańskich. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania. (S1K_K01, S1K_K02, S1K_W03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy seminarium będą oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, prezentacji wyników swoich badań, terminowości oddawania kolejnych fragmentów prac magisterskich. Podstawą do zaliczenia czwartego semestru seminarium będzie złożenie pracy magisterskiej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Flisek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Flisek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Flisek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Flisek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.