Ogrody zoologiczne - współczesna Arka Noego czy więzienie dla zwierząt?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-OZ-QPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ogrody zoologiczne - współczesna Arka Noego czy więzienie dla zwierząt? |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma przybliżyć ewolucję ogrodów zoologicznych i ich funkcji od starożytności po współczesność- w kontekście kulturowym oraz biologicznym. Rola ogrodów zoologicznych w kształtowaniu stosunku do zwierząt jest wyjątkowa i należałoby ją wykorzystać jako narzędzie do krzewienia humanizmu, postaw prozwierzęcych i świadomego nadawania praw zwierzętom w społeczeństwie obywatelskim i empatycznym. Problemy takie jak zachowanie balansu pomiędzy rozrywką a ochroną zwierząt, analiza wątpliwości etycznych związanych ze współczesnym zoo wskazują na zmianę postrzegania zwierząt i niewoli, pewną ewolucję kulturową oraz stanowią również pokłosie dyskusji o empatii i wynikach badań biologicznych jednoznacznie wykazujących podmiotowość zwierząt, ich zdolność do odczuwania emocji, uczuć i cierpienia. |
Pełny opis: |
Interdyscyplinarny charakter współczesnego zoo oraz możliwości jakie ogrody zoologiczne dają naukowcom, nauczycielom i przyrodnikom przy krzewieniu postaw ekologicznych to nowy obszar działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego, ale również do stworzenia interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych do analizy zjawisk kultury. Znaczenie zoo dla ochrony światowego dziedzictwa przyrodniczego wydaje się wzrastać z roku na rok. IUCN, Konwencja Waszyngtońska, Czerwone Księgi Zwierząt, księgi hodowlane i przeciwdziałanie utracie bioróżnorodności oraz ekstynkcji zwierząt stają się pojęciami związanymi z nowoczesnym ogrodem zoologicznym i kładą kres praktyce zwierzyńca. Pojęcie dobrostanu oznacza poszanowanie i usankcjonowanie różnorodności potrzeb biologicznych zwierząt. Analiza w/w zagadnień ma pomóc odpowiedzieć na pytania: czy ogród zoologiczny jest w stanie spełnić rolę utrzymania puli genowej, uczestniczyć w reintrodukcji gatunków? Czy możemy odpowiadać jednoznacznie na nasuwające się pytania szczegółowe- np. o karmienie drapieżników mięsem oraz różnice pomiędzy zoo a cyrkiem (tresura a trening medyczny)? Czy zoo to remedium na szczególne problemy z ochroną zwierząt w niewoli: status sanktuarium i azylu (ze szczególnym odniesieniem do polskiego postrzegania terminu „sanktuarium” i konsekwencji społecznych), lwie farmy, pseudowolontariat, wycieczki na słoniach- ciemne strony zniewolenia zwierząt a rola zoo. Zoo oznacza również miejsce szczególnej współpracy z nauką- in vitro u nosorożca białego, biobanki gamet, inżynieria genetyczna, księgi hodowlane. Żywe lekcje biologii i edukacja przyrodnicza na wszystkich poziomach- możliwość zrealizowania autorskich działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego. |
Literatura: |
https://www.google.pl/books/edition/Zoo_and_Aquarium_History/NkZ1EAAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+articles+scholar+google&pg=PT13&printsec=frontcover https://www.google.pl/books/edition/Increasing_Legal_Rights_for_Zoo_Animals/mWWNDgAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+papers+scholar+google&pg=PR21&printsec=frontcover https://research.library.fordham.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1035&context=environ_theses https://www.google.pl/books/edition/Guidance_for_the_Description_of_Animal_R/xPvrTMQx2oMC?hl=pl&gbpv=1&dq=zoo+scientific+articles&printsec=frontcover https://www.google.pl/books/edition/Science_and_Conservation_of_Wildlife_Pop/h_k6MQAACAAJ?hl=pl N. Davis et al. (2005). Evidence that zoo visitors influence HPA activity in spider monkeys (Ateles geoffroyii rufiventris) Appl. Anim. Behav. Sci. G.R. Hosey (2005). How does the zoo environment affect the behaviour of captive primates? Appl. Anim. Behav. Sci. S. Tofield et al .(2003). Zoos as a source of free choice learning. Res. Sci. Technol. Educ. The Ark and Beyond: The Evolution of Zoo and Aquarium Conservation. Edited by Ben A. Minteer, Jane Maienschein, and James P. Collins, A Flack – 2019. Conservation without nature: the trouble with in situ versus ex situ conservation. In Braverman - Geoforum, 2014 – Elsevie. Genome resource banking for wildlife research, management, and conservation. DE Wildt - ILAR journal, 2000. Animals and imperialism: recent historiographical trends. A Skabelund - History Compass, 2013 - Wiley Online Library. A Guide for Successful Research Collaborations between Zoos and Universities. AK Schulz, C Shriver, C Aubuchon… - Integrative and …, 2022 https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=ou9iUDSnaDcC&oi=fnd&pg=PP1&dq=modern+zoos+scientific+articles+scholarship&ots=ww1i5yN3ZX&sig=7MeK_HQc-GDbgt1nMieNVFLas9I&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false |
Efekty uczenia się: |
Znajomość terminologii związanych z biologią zoo i rolą zoo w kulturze K_W03 Umiejętność selekcji źródeł popularnonaukowych, stereotypów w mediach dot. niewoli zwierząt i cyrków K_U01 Sformułowanie problemu badawczego w projekcie edukacji przyrodniczej stworzonym w oparciu o zasoby zoo K_U04 Gotowość do podjęcia właściwych działań do ochrony dziedzictwa przyrodniczego w oparciu o zasoby zoo K_K06 Gotowość do poznania nowych metod badawczych związanych z biologią zoo, oceną dobrostanu zwierząt oraz inżynierią behawioralną K_K03 Podjęcie działań zmierzających do ochrony przyrody w postaci projektów ochrony ex situ i in situ K_K09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieobecności, obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach terenowych Zaliczenie, przygotowanie projektu edukacyjnego w oparciu o zasoby zoo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zgrabczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Zgrabczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.