Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ogrody zoologiczne - współczesna Arka Noego czy więzienie dla zwierząt?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-OZ-QPR
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ogrody zoologiczne - współczesna Arka Noego czy więzienie dla zwierząt?
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów studiów II stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Konwersatorium ma przybliżyć ewolucję ogrodów zoologicznych i ich funkcji od starożytności po współczesność- w kontekście kulturowym oraz biologicznym. Rola ogrodów zoologicznych w kształtowaniu stosunku do zwierząt jest wyjątkowa i należałoby ją wykorzystać jako narzędzie do krzewienia humanizmu, postaw prozwierzęcych i świadomego nadawania praw zwierzętom w społeczeństwie obywatelskim i empatycznym. Problemy takie jak zachowanie balansu pomiędzy rozrywką a ochroną zwierząt, analiza wątpliwości etycznych związanych ze współczesnym zoo wskazują na zmianę postrzegania zwierząt i niewoli, pewną ewolucję kulturową oraz stanowią również pokłosie dyskusji o empatii i wynikach badań biologicznych jednoznacznie wykazujących podmiotowość zwierząt, ich zdolność do odczuwania emocji, uczuć i cierpienia.

Pełny opis:

Interdyscyplinarny charakter współczesnego zoo oraz możliwości jakie ogrody zoologiczne dają naukowcom, nauczycielom i przyrodnikom przy krzewieniu postaw ekologicznych to nowy obszar działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego, ale również do stworzenia interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych do analizy zjawisk kultury. Znaczenie zoo dla ochrony światowego dziedzictwa przyrodniczego wydaje się wzrastać z roku na rok. IUCN, Konwencja Waszyngtońska, Czerwone Księgi Zwierząt, księgi hodowlane i przeciwdziałanie utracie bioróżnorodności oraz ekstynkcji zwierząt stają się pojęciami związanymi z nowoczesnym ogrodem zoologicznym i kładą kres praktyce zwierzyńca. Pojęcie dobrostanu oznacza poszanowanie i usankcjonowanie różnorodności potrzeb biologicznych zwierząt. Analiza w/w zagadnień ma pomóc odpowiedzieć na pytania: czy ogród zoologiczny jest w stanie spełnić rolę utrzymania puli genowej, uczestniczyć w reintrodukcji gatunków? Czy możemy odpowiadać jednoznacznie na nasuwające się pytania szczegółowe- np. o karmienie drapieżników mięsem oraz różnice pomiędzy zoo a cyrkiem (tresura a trening medyczny)? Czy zoo to remedium na szczególne problemy z ochroną zwierząt w niewoli: status sanktuarium i azylu (ze szczególnym odniesieniem do polskiego postrzegania terminu „sanktuarium” i konsekwencji społecznych), lwie farmy, pseudowolontariat, wycieczki na słoniach- ciemne strony zniewolenia zwierząt a rola zoo. Zoo oznacza również miejsce szczególnej współpracy z nauką- in vitro u nosorożca białego, biobanki gamet, inżynieria genetyczna, księgi hodowlane. Żywe lekcje biologii i edukacja przyrodnicza na wszystkich poziomach- możliwość zrealizowania autorskich działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

Literatura:

https://www.google.pl/books/edition/Zoo_and_Aquarium_History/NkZ1EAAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+articles+scholar+google&pg=PT13&printsec=frontcover

https://www.google.pl/books/edition/Increasing_Legal_Rights_for_Zoo_Animals/mWWNDgAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+papers+scholar+google&pg=PR21&printsec=frontcover

https://research.library.fordham.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1035&context=environ_theses

https://www.google.pl/books/edition/Guidance_for_the_Description_of_Animal_R/xPvrTMQx2oMC?hl=pl&gbpv=1&dq=zoo+scientific+articles&printsec=frontcover

https://www.google.pl/books/edition/Science_and_Conservation_of_Wildlife_Pop/h_k6MQAACAAJ?hl=pl

N. Davis et al. (2005). Evidence that zoo visitors influence HPA activity in spider monkeys (Ateles geoffroyii rufiventris) Appl. Anim. Behav. Sci.

G.R. Hosey (2005). How does the zoo environment affect the behaviour of captive primates? Appl. Anim. Behav. Sci.

S. Tofield et al .(2003). Zoos as a source of free choice learning. Res. Sci. Technol. Educ.

The Ark and Beyond: The Evolution of Zoo and Aquarium Conservation. Edited by Ben A. Minteer, Jane Maienschein, and James P. Collins, A Flack – 2019.

Conservation without nature: the trouble with in situ versus ex situ conservation. In Braverman - Geoforum, 2014 – Elsevie.

Genome resource banking for wildlife research, management, and conservation.

DE Wildt - ILAR journal, 2000.

Animals and imperialism: recent historiographical trends. A Skabelund - History Compass, 2013 - Wiley Online Library.

A Guide for Successful Research Collaborations between Zoos and Universities. AK Schulz, C Shriver, C Aubuchon… - Integrative and …, 2022

https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=ou9iUDSnaDcC&oi=fnd&pg=PP1&dq=modern+zoos+scientific+articles+scholarship&ots=ww1i5yN3ZX&sig=7MeK_HQc-GDbgt1nMieNVFLas9I&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Efekty uczenia się:

Znajomość terminologii związanych z biologią zoo i rolą zoo w kulturze K_W03

Umiejętność selekcji źródeł popularnonaukowych, stereotypów w mediach dot. niewoli zwierząt i cyrków K_U01

Sformułowanie problemu badawczego w projekcie edukacji przyrodniczej stworzonym w oparciu o zasoby zoo K_U04

Gotowość do podjęcia właściwych działań do ochrony dziedzictwa przyrodniczego w oparciu o zasoby zoo K_K06

Gotowość do poznania nowych metod badawczych związanych z biologią zoo, oceną dobrostanu zwierząt oraz inżynierią behawioralną K_K03

Podjęcie działań zmierzających do ochrony przyrody w postaci projektów ochrony ex situ i in situ K_K09

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieobecności, obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach terenowych

Zaliczenie, przygotowanie projektu edukacyjnego w oparciu o zasoby zoo

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zgrabczyńska
Prowadzący grup: Ewa Zgrabczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)