Przedmioty specjalizacyjne, BIOLOGIA, EKOLOGIA I EWOLUCJA, II stopień (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Biologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
1400-226BME-en |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Mikroorganizmy eukariotyczne to bardzo duża i zróżnicowana grupa obejmująca niekiedy odległe ewolucyjnie organizmy. Studenci zaznajomią się z mikroorganizmami eukariotycznymi ze wszystkich pięciu super-grup: Opisthokonta, Amoebozoa, Archaeplastida, TSAR i ‘Excavata’. Przedstawione zostanie ich pochodzenie, budowa i znaczenie, a także najważniejsi przedstawiciele, ich znaczenie ekologiczne, patogeny roślin i zwierząt oraz organizmy modelowe. Przybliżone zostaną również procesy, które doprowadziły do tak ogromnej różnorodności tej grupy. Zajęcia są uzupełnieniem zajęć z mikrobiologii ogólnej, które obejmują głównie mikroorganizmy prokariotyczne, o treści związane z mikroorganizmami eukariotycznymi. |
|
||
1400-225DEDRO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs obejmuje zagadnienia z systematyki, rozprzestrzenienia i użytkowania różnych gatunków drzew, krzewów i krzewinek. Zajęcia odbywają się w laboratoriach oraz parku i szklarniach Ogrodu Botanicznego UW. Celem ćwiczeń jest przekazanie wszechstronnej wiedzy o drzewach, krzewach i krzewinkach, zarówno systematyczno-ekologicznej, jak i czysto praktycznej, a zwłaszcza nauczenie rozpoznawania rodzimych i najczęściej występujących w naszym kraju obcych gatunków drzewiastych. Przykładowe tematy ćwiczeń: wprowadzenie do morfologii roślin drzewiastych; oznaczanie drzew i krzewów po pędach i pączkach; systematyka i oznaczanie roślin nagozalążkowych; systematyka i oznaczanie roślin z rodziny …. |
|
||
1400-226EECHP | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do ekologii pasożytów. Parametry epidemiologiczne. Wodno- i glebopochodne infekcje i inwazje pasożytnicze u ludzi i zwierząt. Żywność i jej udział w inwazjach pasożytniczych u ludzi. Stawonogi pasożytnicze i ich rola w epidemiologii chorób transmisyjnych u ludzi i zwierząt. Ekologia krwiopijnych pasożytów jako wektorów infekcji u ludzi. Koncepcje populacji pasożytów. Czynniki oddziałujące na populacje pasożytów. Zgrupowania pasożytów. Koinfekcje i molekularna różnorodność pasożytów. |
|
||
1400-228EKOFRZ | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka przedmiotu: • Przedmiot ekofizjologii. Czynniki decydujące o rozmieszczeniu organizmów. Potrzeba integracji ekofizjologii mikroorganizmów, roślin i zwierząt. • Organizmy w zmiennych warunkach środowiska - adaptacje i aklimatyzacje, stres. • Ekofizjologiczne adaptacje mikroorganizmów do środowiska wodnego • Ekofizjologia fotosyntezy. • Anatomiczne i fizjologiczne podstawy przystosowań roślin do wysokich i niskich temperatur i warunków wodnych • Wpływ dostępności składników odżywczych i tlenu w podłożu oraz zasolenia gleby na wzrost i występowanie roślin. • Respiracja i krążenie u zwierząt w różnych warunkach środowiska. • Zwierzę na lądzie i w środowiskach ekstremalnych. • Wpływ klimatycznych i antropogenicznych zmian w środowisku na ekofizjologię interakcji roślina – zwierzę - mikroorganizm. |
|
||
1400-226EB | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zagadnienia omawiane na wykładzie: Sygnalizacja, behawior i inteligencja roślin. Elementy neurobiologii, endokrynologii i genetyki behawioralnej. Debata nature vs nurture. Sposoby percepcji środowiska przez zwierzęta, komunikacja. Ewolucja kooperacji, altruizm. Ruch: poszukiwanie, nawigacja, migracja, dyspersja, homing. Osobnik i decyzje ekonomiczne, optymalizacja zachowań (w tym pokarmowych). Obrona przed drapieżcami. Dobór płciowy. Konflikt płci. Systemy rozrodcze i opieka nad potomstwem: promiskuityzm i jego konsekwencje, monogamia („zdrady małżeńskie”), poligynia (w tym fakultatywna), poliandria. Alternatywne strategie rozrodcze. Zachowania zwierząt w ogrodach zoologicznych i w niewoli. Na ćwiczeniach studenci w zespołach realizują równolegle dwa semestralne projekty badawcze, w oparciu o badania terenowe lub laboratoryjne. |
|
||
1400-216EKOR | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w specjalistyczną problematykę badawczą i warsztat metodyczny ekologii roślinności. Zajęcia są poświęcone wybranym zagadnieniom z zakresu syntaksonomii, ekologii, dynamiki, biogeografii oraz antropogenicznych przekształceń zbiorowisk roślinnych. Kurs prezentuje różne koncepcje i metody badań roślinności, skupiając się na stosowanym w Polsce podejściu fitosocjologicznym i wprowadzając w szerokim zakresie metody ekologii numerycznej. W szczególności uwzględnia metody służące do wyróżniania i rozpoznawania zbiorowisk oraz analizy związków między roślinnością i czynnikami środowiska. Podstawowy materiał do analizy tych zagadnień stanowi roślinność Polski. |
|
||
1400-228ENTO-en | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy o biologii i ekologii owadów, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnej fauny, a w niej grup mogących mieć znaczenie w praktyce ochrony przyrody i środowiska. Część teoretyczna obejmuje zagadnienia ogólne, dotyczące m. in. taksonomii, filogenezy, ontogenezy, ekofizjologii, ekologii, biogeografii i zróżnicowania. Część praktyczna dotyczy znajomości źródeł, umiejętności wyszukiwania przydatnych informacji, rozpoznawania i klasyfikacji, metod konserwacji i preparatyki, a także dokumentacji naukowej, w tym z użyciem współczesnych narzędzi rejestracji danych. Jej podstawą będzie zbiór materiału i obserwacje w terenie, uzupełnione przez zakonserwowane okazy. Większość wykładów będzie przeprowadzona zdalnie przed rozpoczęciem zajęć w terenie. Miejsce prowadzenia zajęć będzie potwierdzone przed rozpoczęciem zapisów. |
|
||
1400-225MT-en |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z biologią i ekologią grzybów oraz metodami ich identyfikacji. Szczególny nacisk zostanie położony na uwarunkowania środowiskowe występowania konkretnych taksonów. Przedmiot o charakterze terenowym będzie się składał z wycieczek do różnych typów siedlisk i poznawania ich mykocenoz. Każde wyjście terenowe będzie kontynuowane w laboratorium pracami warsztatowymi związanymi z dokumentacją i identyfikacją znalezionych grzybów. Głównym celem zajęć jest nauczenie rozpoznawania kilkudziesięciu gatunków grzybów, ich preferencji siedliskowych i statusu ochronnego oraz metod dokumentacji i prowadzenia mykologicznych badań terenowych. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę wystarczającą do podejścia do egzaminu na klasyfikatora grzybów świeżych |
|
||
1400-226KRPP | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dostarczają wiedzy na temat szaty roślinnej (roślinności i flory) północnej Polski na tle uwarunkowań geomorfologicznych, siedliskowych, klimatycznych i biotycznych (w tym związanych z rolą zwierząt i grzybów). Do najważniejszych poruszanych zagadnień należą: 1) roślinność i flora a zróżnicowanie geomorfologiczne, klimatyczne i siedliskowe; 2) kształtowanie się szaty roślinnej i polodowcowa historia flory; 3) zróżnicowanie naturalnych zbiorowisk leśnych, torfowiskowych, wodnych i innych naturalnych ekosystemów nieleśnych oraz ich skład gatunkowy; 4) procesy sukcesji w ekosystemach leśnych, torfowiskowych, jeziornych i wydmowych; 5) regionalizacja geobotaniczna północnej Polski; 6) rola czynników biotycznych (np. wpływu roślinożerców) w kształtowaniu się zbiorowisk roślinnych. |
|
||
1400-226KRPP-en | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course provides knowledge about the plant cover (vegetation and flora) of northern Poland against the background of geomorphological, habitat, climatic and biotic conditions (including those related to the role of animals and fungi). The most important topics covered include: 1) vegetation and flora versus geomorphological, climatic and habitat diversity; 2) the formation of the vegetation cover and the post-glacial history of the flora; 3) the diversity of natural forest, mire, aquatic and other natural non-forest ecosystems and their species composition; 4) succession processes in forest, mire, lake and dune ecosystems; 5) the geobotanical regionalization of northern Poland; 6) the role of biotic factors (e.g. the influence of herbivores) in the development of plant communities. |
|
||
1400-235MMEE | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
We współczesnej biologii ewolucyjnej i ekologii powszechnie wykorzystywane są metody molekularne. Ze względu na specyfikę pracy z gatunkami niemodelowymi i próbami terenowymi, techniki te różnią się klasycznych metod genetyki molekularnej. Z technicznego punktu widzenia w pracy z gatunkami niemodelowymi zebranymi w terenie często napotykamy takie problemy jak mała ilość lub słaba jakość materiału, trudności związane z jego przechowywaniem itd. |
|
||
1400-225MT |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z biologią i ekologią grzybów oraz metodami ich identyfikacji. Szczególny nacisk zostanie położony na uwarunkowania środowiskowe występowania konkretnych taksonów. Przedmiot o charakterze terenowym będzie się składał z wycieczek do różnych typów siedlisk i poznawania ich mykocenoz. Każde wyjście terenowe będzie kontynuowane w laboratorium pracami warsztatowymi związanymi z dokumentacją i identyfikacją znalezionych grzybów. Głównym celem zajęć jest nauczenie rozpoznawania kilkudziesięciu gatunków grzybów, ich preferencji siedliskowych i statusu ochronnego oraz metod dokumentacji przyrodniczej. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę wystarczającą do podejścia do egzaminu na klasyfikatora grzybów świeżych. |
|
||
1400-228ORNI | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje najważniejsze zagadnienia z ornitologii. Daje szerokie podstawy teoretyczne dotyczące adaptacji ptaków do środowiska i trybu życia oraz wielu aspektów ich biologii, ekologii, zagrożeń i sposobów ochrony. Celem zajęć jest również umożliwienie zdobycia umiejętności rozpoznawania w terenie szeregu gatunków ptaków i ich głosów, a także stosowania wybranych metod w badaniach ornitologicznych. |
|
||