Przedmioty do wyboru/specjalizacyjne na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Biologii (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023Z - Semestr zimowy 2023/24 2023L - Semestr letni 2023/24 2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023Z | 2023L | 2024Z | 2024L | |||||
1400-236GMOOS-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Krótki przegląd zakresu wykorzystywania roślin genetycznie modyfikowanych, z podkreśleniem zastosowań mających znaczenie dla poprawy stanu środowiska. Zarys metod transformacji roślin. Transformacja jądrowa i chloroplastów. Rośliny modyfikowane genetycznie: (i) jako alternatywne źródło energii (biomasa, etanol); (ii) dla produkcji szczepionek i farmaceutyków; (iii) przydatne do usuwania zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z gleby, wody i powietrza; (iv) w celu obniżenia stosowania pestycydów w rolnictwie; (v) zdolnych do wzrostu na zasolonych i zdegradowanych glebach. Transformacje jednym genem a transformacje wielogenowe. Testy w systemach otwartych (doświadczenia polowe). Trans-geneza, a cis-geneza. Usuwanie genów markerowych z roślin modyfikowanych genetycznie. Cis-geneza i przeszczepy w biotechnologii roślin. Zarys systemu oceny ryzyka środowiskowego wynikającego z hodowli i stosowania roślin transgenicznych. Nowe kierunki w biotechnologii roślin. |
|
||||
1400-112EKO-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią wprowadzenie do współczesnej ekologii, od poziomu osobników, poprzez populacje i ekosystemów, po biosferę. Nacisk zostanie położony na przestawienie ewolucyjnego kontekstu omawianych zależności. |
|
||||
1400-226KRPP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia dostarczają wiedzy na temat szaty roślinnej (roślinności i flory) północnej Polski na tle uwarunkowań geomorfologicznych, siedliskowych, klimatycznych i biotycznych (w tym związanych z rolą zwierząt i grzybów). Do najważniejszych poruszanych zagadnień należą: 1) roślinność i flora a zróżnicowanie geomorfologiczne, klimatyczne i siedliskowe; 2) kształtowanie się szaty roślinnej i polodowcowa historia flory; 3) zróżnicowanie naturalnych zbiorowisk leśnych, torfowiskowych, wodnych i innych naturalnych ekosystemów nieleśnych oraz ich skład gatunkowy; 4) procesy sukcesji w ekosystemach leśnych, torfowiskowych, jeziornych i wydmowych; 5) regionalizacja geobotaniczna północnej Polski; 6) rola czynników biotycznych (np. wpływu roślinożerców) w kształtowaniu się zbiorowisk roślinnych. |
|
||||
1400-226OEB-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Znaczenie ekosystemów bagiennych w przyrodzie i środowisku. Mokradła w krajobrazie. Wpływ gospodarki człowieka na stan ekologiczny mokradeł. Zagrożenia przyrody i kierunki degradacji różnego typu ekosystemów bagiennych. Ochrona bierna i czynna. Dylematy ochrony przyrody. Restytucja przyrodnicza ekosystemów bagiennych. Instrumenty finansowe ochrony mokradeł. Mokradła a rolnictwo, znaczenie programu rolnośrodowiskowego w ochronie ekosystemów bagiennych. Gatunki zagrożone ekosystemów bagiennych - zarys ekologii, metody ochrony. Wielofunkcyjne użytkowanie mokradeł; rola mokradeł w gospodarce wodnej, ochronie przeciwpowodziowej, ochronie klimatu. |
|
||||
1400-228ORNI-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot obejmuje najważniejsze zagadnienia z ornitologii. Daje szerokie podstawy teoretyczne dotyczące adaptacji ptaków do środowiska i trybu życia oraz wielu aspektów ich biologii, ekologii, zagrożeń i sposobów ochrony. Celem zajęć jest również umożliwienie zdobycia umiejętności rozpoznawania w terenie szeregu gatunków ptaków i ich głosów, a także stosowania wybranych metod w badaniach ornitologicznych. |
|
||||
1400-236PPN-OG |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest poznanie zasad profesjonalnego przekazu informacji i praktyczne jej przećwiczenie. Zajęcia są skierowane do studentów, którzy chcieliby opanować problem wystąpień publicznych oraz doskonalić sposoby prezentacji i przedstawiania najróżniejszych zagadnień, w tym planów i wyników swoich badań. Ćwiczone będą głównie dwie podstawowe metody przekazywania wiedzy stosowane w praktyce akademickiej: referatu (wykładu) i postera (plakatu naukowego) kładąc nacisk na jakość przekazywania informacji, jej zrozumiałość i atrakcyjność dla odbiorcy. |
|
||||||
1400-236PJON-OG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Powstawanie i własności promieniowania jonizującego. 2. Od wagi izotopowej do bomby atomowej, czyli przykłady wykorzystania promieniowania jonizującego i energii jądrowej. 3. Narażenie na promieniowanie i dawki promieniowania jonizującego. 4. Skażenie środowiska substancjami promieniotwórczymi. 5. Jak chronić się przed promieniowaniem jonizującym? |
|
||||
4030-REK-CW | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Funkcje i znaczenie gleb, konieczność ich ochrony. Degradacja i dewastacja gleb. Antropogeniczne formy degradacji gleb. Pojęcia odnoszące się do rekultywacji zdegradowanych terenów i ochrony gleb stosowane w wybranych przepisach prawnych. Rekultywacja - cele, fazy, modele; kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. Rekultywacja biologiczna. Gatunki roślin stosowane w rekultywacji; ryzyko ekspansji i inwazji. Zabiegi i możliwości przywracania walorów przyrodniczych terenom zdegradowanym - renaturyzacja. Zastosowanie roślin w oczyszczaniu zdegradowanego terenu - przykłady fitoremediacji. |
|
||||
4030-REK-W | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Funkcje i znaczenie gleb, konieczność ich ochrony. Degradacja i dewastacja gleb. Antropogeniczne formy degradacji gleb. Pojęcia odnoszące się do rekultywacji zdegradowanych terenów i ochrony gleb stosowane w wybranych przepisach prawnych. Rekultywacja - cele, fazy, modele; kierunki zagospodarowania terenów zdegradowanych. Rekultywacja biologiczna. Gatunki roślin stosowane w rekultywacji; ryzyko ekspansji i inwazji. Zabiegi i możliwości przywracania walorów przyrodniczych terenom zdegradowanym - renaturyzacja. Zastosowanie roślin w oczyszczaniu zdegradowanego terenu - przykłady fitoremediacji. |
|
||||